Taxi & Driver

Φυσικό Αέριο Κίνησης: Μειώνει δραστικά το κόστος χρήσης

To φυσικό αέριο προσφέρει σημαντική μείωση στο κόστος χρήσης ενός οχήματος χάρη στη χαμηλή τιμή λιανικής σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα.

Ένα κιλό φυσικού αερίου εμπεριέχει σημαντικά «περισσότερη» ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο υγρού καυσίμου όλων των τύπων. Ουσιαστικά, 1 κιλό φυσικού αερίου αναλογεί σε:

  • 1,5 λτ. αμόλυβδης βενζίνης
  • 1,3 λτ. πετρελαίου κίνησης
  • 2,0 λτ. υγραερίου

Παράλληλα, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες και μετρήσεις που φέρουν την υπογραφή του ADAC, με 10 ευρώ καυσίμου, ένα όχημα είναι σε θέση να διανύσει

  • 20 χλμ. με καύσιμο την βενζίνη
  • 112 χλμ. με καύσιμο το πετρέλαιο κίνησης
  • 199 χλμ. με καύσιμο το φυσικό αέριο.

Η χρήση του φυσικού αερίου στα οχήματα έως σήμερα

Tο πρώτο μηχανοκίνητο όχημα με καύσιμο το φυσικό αέριο κατασκευάστηκε το 1862. Έκτοτε, η τεχνολογία έχει πραγματοποιήσει άλματα προόδου και είναι πλέον εξίσου ώριμη με αυτή της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης. Σε όλο τον κόσμο κυκλοφορούν 14,5 εκ. οχήματα εκ των οποίων το 1,5 εκ. στην Ευρώπη. Ένα εκ. εξ αυτών είναι στην ΕΕ. Όλα τα επαγγελματικά οχήματα που κάνουν χρήση του φυσικού αερίου είναι «διπλού καυσίμου», δηλαδή διαθέτουν δεξαμενές για δύο τύπους καυσίμου που μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά ή κατ’ επιλογήν του οδηγού. Σήμερα, το FISIKON χρησιμοποιείται για την τοπική και υπερτοπική κίνηση Ι.Χ., επαγγελματικών οχημάτων, λεωφορείων και απορριμματοφόρων. Σύντομα θα έχει εφαρμογές (στην υγροποιημένη μορφή του – LNG) και στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και πιο συγκεκριμένα σε φορτηγά, αμαξοστοιχίες, πλοία και αεροπλάνα.

Σ­ε μια περίοδο που το κόστος των καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί μια από τις βασικότερες παραμέτρους που επηρεάζουν το κόστος χρήσης ενός οχήματος και στην περίπτωση των επαγγελματικών οχημάτων, το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης, η ΔΕΠΑ έρχεται να προσφέρει στην ελληνική αγορά την επέκταση του δικτύου πρατηρίων διάθεσης του ως καύσιμο για τα οχήματα. Η ΔΕΠΑ είναι η πρωτοπόρος εταιρεία στο χώρο του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και είναι αυτή που εισήγαγε το εν λόγω στοιχείο ως καύσιμο για τα οχήματα από τις αρχές του 1990.Ο εν λόγω εναλλακτικός τύπος καυσίμου είναι σημαντικά πιο οικονομικός ως προς το κόστος λιανικής του, ενώ είναι σαφέστατα πιο αποδοτικός αναφορικά με τα χιλιόμετρα/ κιλό καυσίμου που προσφέρει σε σχέση, τόσο με τους συμβατικούς τύπους (βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης), όσο και με τους εναλλακτικούς τύπους καυσίμου (υγραέριο) που είναι διαθέσιμοι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας. Ας δούμε, λοιπόν, ορισμένα στοιχεία που αξίζει να γνωρίζετε για το φυσικό αέριο.

Το FISIKON σε σχέση με την βενζίνη

α. -25% CO2
β. -35% μικροσωματίδια
γ. -75% υδρογονάνθρακες
δ. -53% οξείδια του αζώτου

Το FISIKON σε σχέση με τo πετρέλαιο κίνησης

α. -15% CO2
β. -99,6% μικροσωματίδια
γ. -36% υδρογονάνθρακες
δ. -95% οξείδια του αζώτου

Χρησιμοποιώντας το φυσικό αέριο ως καύσιμο

Η τεχνολογία των αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο είναι ώριμη από καιρό και ιδιαίτερα ασφαλής, καθώς τα πρότυπα πιστοποίησης που χρησιμοποιούνται έχουν πολύ αυστηρούς κανόνες.

Η χρήση του φυσικού αερίου είναι εφικτή με την τοποθέτηση ειδικών ρεζερβουάρ (φιαλών) για την αποθήκευση του καυσίμου, οι οποίες είναι κατασκευασμένες από πολύ ανθεκτικά υλικά. To φυσικό αέριο αποθηκεύεται στις φιάλες του οχήματος υπό υψηλή πίεση (200 bar), για αυτό και αποκαλείται «Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο» (Compressed Natural Gas ή CNG). Σημειώνεται πως το συμπιεσμένο φυσικό αέριο δεν έχει καμία σχέση με το ακριβότερο και λιγότερο «καθαρό» -σύμφωνα με τους ειδικούς- υγροποιημένο αέριο ή LPG, γνωστό στην Ελλάδα ως υγραέριο, το οποίο είναι προϊόν διύλισης πετρελαίου.

Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται σε κινητήρες τύπου Otto (με σπινθήρα), γεγονός που μεταφράζεται σε δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου μεταξύ βενζίνης και φυσικού αερίου ακόμα και εν κινήσει. Οι κινητήρες εκπέμπουν λιγότερα καυσαέρια και κάνουν πολύ χαμηλότερο θόρυβο. Επιπλέον οι δεξαμενές αποθήκευσης του φυσικού αερίου, τα ρεζερβουάρ, κατασκευάζονται κάτω από πολύ αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας και υπόκεινται σε σκληρές δοκιμές και ελέγχους.

Ο εργοστασιακός σχεδιασμός τους και ο έλεγχος τους γίνεται για πιέσεις 300 bar, και οι φιάλες δεν εκρήγνυνται σε πίεση μικρότερη των 460 bar τη στιγμή που οι καθημερινές συνθήκες χρήσης και λειτουργίας τους είναι για περίπου 200 bar. Λόγω των υλικών κατασκευής, του σχήματος και της θέση τους στο εσωτερικό του οχήματος, οι δεξαμενές καυσίμου έχουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο να πάθουν βλάβη σε σχέση με το ρεζερβουάρ βενζίνης σε περίπτωση σύγκρουσης. Οι δεξαμενές για παράδειγμα, υποβάλλονται σε δοκιμές με φωτιά και πυροβόλο όπλο.

Τα επαγγελματικά οχήματα και το φυσικό αέριο

Όπως προαναφέραμε, η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο για τα επαγγελματικά και όχι μόνο, οχήματα δεν είναι κάτι το καινούργιο και ήδη, πολλές είναι οι εταιρείες που προσφέρουν και στην ελληνική αγορά εκπροσώπους με τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου, όπως είναι η Skoda, η VW και η Mercedes-Benz.