Taxi & Driver

Εννέα ερωτήσεις που πάντα ήθελα να κάνω σε έναν ταξιτζή της Θεσσαλονίκης

Όλοι οι άνθρωποι αν είχαν την ευκαιρία θα έκαναν ερωτήσεις σε συνανθρώπους τους. Κάποιοι θα ήταν περίεργοι να μάθουν για έναν ψυχοθεραπευτή, άλλοι σε δικηγόρο και μερικοί σ’ έναν αγρότη. Η δική μου σκέψη, ο πρώτος άνθρωπος που έρχεται στο μυαλό, ο πολίτης που γνωρίζει τα πάντα κι έχει άποψη για όλα, αυτός που όταν τον θέλεις απεγνωσμένα δεν εμφανίζεται, είναι ένας ταξιτζής!

Κατά την έρευνά μου ώστε να βρω τους “κατάλληλους” ταξιτζήδες για να μιλήσω, εμφανίστηκαν μπροστά στα μάτια μου πολλές και διαφορετικές προσωπικότητες. Κάποιοι φειδωλοί, άλλοι στον «κόσμο» τους και άλλοι μοιρασμένοι από κατάσταση νιρβάνας μέχρι ακατάσχετης λογοδιάρροιας. Οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι που ασχολούνται με το συγκεκριμένο επάγγελμα δεν θα σου χαρίσουν ούτε μία έκφραση του προσώπου τους και ιδίως λέξη, ενώ με τους νέους η κατάσταση εξομαλύνεται: ευγενικοί, θετικοί να βοηθήσουν όπως μπορούν και αρκετά εξωστρεφείς και φιλικοί.

Εν τέλει, μου λύθηκαν αρκετά ερωτήματα και κατέληξα στο εξής συμπέρασμα: η καθημερινότητα ενός ταξιτζή δεν είναι τόσο εύκολη όσο φανταζόμασταν.

Μερικές ερωτήσεις που θα ήθελα να κάνω σ’ έναν ταξιτζή λοιπόν:

#1 Όταν ακούς από κάποιον να σε αναφέρει ως ”ταρίφα” ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι;

Τίποτα δεν σκέφτομαι, γιατί το έχω αφομοιώσει πια. Ουσιαστικά το περνάω στο ντούκου, γιατί δεν υπάρχει λόγος ν’ ασχολείσαι με τέτοιες χαζομάρες. Είναι θέλοντας και μη μέσα στη καθημερινότητά μας αυτή η λέξη. Ωστόσο μερικοί το γουστάρουν και ίσα ίσα γελάνε με αυτό, αν και θα έλεγα ότι είναι κάπως προσβλητικό.

#2 Κουβαλάς κάποιο εργαλείο προστασίας στο ταξί σε περίπτωση που σου επιτεθεί κάποιος;

Όχι, δεν κουβαλάω και καταρχάς απαγορεύεται και αν σε πιάσουν θα σου επιβληθεί βαρύ πρόστιμο. Όμως, δεν φοβάμαι κιόλας, αλλά μου είχαν προτείνει να κουβαλάω ένα σπρέι πιπεριού. Κάτι που δεν απέκτησα τελικώς, διότι όπως πρωτοείπα είναι παράνομο.

#3 Ποια είναι η γνώμη σου για την Uber;

Απ’ ότι έχω ακούσει στο εξωτερικό βοηθάει πάρα πολύ, όσο για την Αθήνα χρειάζεται σίγουρα και πάει και καλά. Τώρα για τη Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται και πολύ νομίζω. Από την άλλη, η Uber είναι μία καλή επιχειρηματική ιδέα, αλλά επειδή είμαστε πίσω σε θέμα ελέγχου δεν ξέρω κατά πόσο θα λειτουργεί νόμιμα και κατά πόσο οι οδηγοί θα είναι καταρτισμένοι για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους, επειδή μπορεί να εισέλθει στην εταιρεία όποιος θέλει και χωρίς να έχει καμία απολύτως εμπειρία.

#4 Έχει τύχει να ”αεριστείς” κατά λάθος μπροστά σε πελάτη;

Όχι, σε πελάτη με τίποτα! Όταν είμαι μόνος μου φυσικά το κάνω.

#5 Ποιο είναι το πιο περίεργο περιστατικό που έχει τύχει μέσα στο ταξί που οδηγείς;

Μπορώ να σου πω ένα περιστατικό, αλλά πολύ σόκινγκ καταστάσεις, να πούμε! Έτυχε μία φορά να έχω πάρει μία κοπέλα για να την πάω στα ανατολικά από τα λαδάδικα και να μην έχει χρήματα να με πληρώσει. Με αποτέλεσμα, να μου πει μία φράση που με άφησε παγωτό: «Δεν έχω χρήματα, αλλά κάνω και π!π#ς…». Επιπλέον, ένα ακόμη «ιδιαίτερο» περιστατικό που μου αφηγήθηκαν ήταν το εξής: Δύο πιτσιρίκες που η μία, την έπεφτε στην άλλη και τελικώς η άλλη ενέδωσε και χαμουρευόντουσαν στο πίσω κάθισμα». (σημείωση: Φάνηκε στο πρόσωπο του ταξιτζή ότι ακόμη κι εκείνη τη στιγμή που μου το έλεγε παρέμενε έκπληκτος και είχε μία δόση απορίας στο πρόσωπό του).

#6 Έχει υπάρξει στιγμή που να σου την ”πέσει” γυναίκα; Αν ναι, πώς αντέδρασες μετά;

Έχει τύχει, σπανίως φυσικά και πάντα στη νυχτερινή βάρδια, αλλά το παίρνω στο χαβαλέ, δεν δίνω σημασία και απλά «αλλάζω» τη συζήτηση, γιατί δεν θέλω οι πελάτες μου ν’ ασχολούνται με τέτοια ζητήματα. Στην τελική παντρεμένος είμαι, παιδιά έχω, δεν τα θυσιάζω όλα για ένα «πήδημα» αυτά που χτίζω για χρόνια.

#7 Η στιγμή που είπες ”εδώ τα είδα όλα”, ποια είναι ;

Όταν πήρα έναν τύπο από τον Λευκό Πύργο, ο οποίος είχε μόλις αποφυλακιστεί και έβριζε μέσα στο ταξί Θεούς και δαίμονες! Εν τέλει, με πήγε μέχρι τις 40 Εκκλησιές, αλλά σ’ ένα ερημικό μέρος του Σέιχ Σου κι εκεί τα «είδα λίγο όλα».

#8 Όσο για τη βασική ενασχόληση των περισσότερων όταν δεν κουνιέται φύλλο, το μεγαλύτερο ποσοστό δηλώνει με σιγουριά ότι το ραδιόφωνο είναι η καλύτερη παρέα όταν η ώρα δεν περνάει. Οι αθλητικοί σταθμοί είναι στις πρώτες προτιμήσεις με αρκετούς να ενδιαφέρονται για το στοίχημα και τα αθλητικά γεγονότα της Θεσσαλονίκης, ενώ τα οπαδικά παίζουν μεγάλο ρόλο στις ραδιοφωνικές τους προτιμήσεις, με αποτέλεσμα FM που δεν υποστηρίζουν την ομάδα της «καρδιάς» τους να τα απεχθάνονται.

#9 Έχεις έρθει σε διαπληκτισμό με κάποιον πελάτη σου;

Όχι, ποτέ δεν έχω έρθει και μάλλον παίζει ρόλο το γεγονός ότι δεν δίνω και ιδιαίτερη σημασία στους πιο «περίεργους» να το πω και κάπως κομψά. Επειδή αν εκνευριστώ δεν θα βγει άκρη και το μόνο που θα τα καταφέρεις είναι να σπάσουν τα νεύρα σου και να μην μπορείς να δουλέψεις μετά. Αντί επιλόγου: Η δουλειά του οδηγού ταξί ή στην ελληνική version είναι αρκετά δύσκολη και συνάμα επάγγελμα της υπομονής. Τελικώς, θ’ αλλάξει ποτέ η “κακή” γνώμη που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό για τους ταξιτζήδες ή θα παραμείνουμε στα στερεότυπα της σημερινής κοινωνίας;

Μιχαήλ Παπαβασιλείου, www.parallaximag.gr