Taxi & Driver
Τοποθέτηση βενζίνης σε πρατήριο καυσίμων
Αλλαγές στην εφαρμογή “MyAuto” και θέσπιση ενός Ecolabel για καταναλωτές

Αλλαγές στην εφαρμογή “MyAuto” και θέσπιση ενός Ecolabel για καταναλωτές

Ο Σύνδεσμος Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδος (ΣΕΚΟΕ), κατέθεσε μία πρόταση εκσυγχρονισμού του κλάδου, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Συγκεκριμένα, η πρόταση αφορά αλλαγές που στοχεύουν τόσο στην προστασία του καταναλωτή όσο στο συμφέρον του Δημοσίου. 

Απώτερος σκοπός, η ανάπτυξη της εφαρμογής “myAuto” και “Audit-Car”, η οποία θα βοηθήσει στην μείωση της γραφειοκρατίας. Μέσω των παραπάνω υπηρεσιών και των αλλαγών που θα γίνουν θα αυξηθεί η αίσθηση της ασφάλειας. Παράλληλα, θα συμβάλλουμε με ενεργότερο τρόπο στην προστασία του περιβάλλοντος. 

Οι προτάσεις που κατατέθηκαν στο Υπουργείο ασχολούνται με πέντε βασικούς πυλώνες.

  • Τη σχέση των καταναλωτών με τα ΚΤΕΟ 
  • Την  ασφάλεια των καταναλωτών 
  • Την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων 
  • Την ορθότερη λειτουργία των καταστημάτων 
  • Την προστασία του περιβάλλοντος 

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες, συνεχίστε την ανάγνωση του άρθρου.

Μηχάνημα τοποθέτησης βενζίνης σε πρατήριο καυσίμων
Η ανάπτυξη της εφαρμογής “myAuto” και “Audit-Car”

Τι αλλαγές προτάθηκαν για το ΚΤΕΟ; 

Όσον αφορά το ΚΤΕΟ και την αλληλεπίδραση του με τους καταναλωτές, ο Σύνδεσμος, πρότεινε πολλές αλλαγές. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι χρειάζεται η μείωση ή ακόμα και η κατάργηση του παραβόλου που σχετίζεται με την αντικατάσταση της δεξαμενής. Στην πρόταση που κατέθεσε, επεσήμανε ότι δεν χρειάζεται οι οδηγοί να αναφέρουν στο ΚΤΕΟ μέσω ειδικών δηλώσεων, αλλαγές που συνδέονται με αναλώσιμα εξαρτήματα. Το μόνο που ίσως είναι σημαντικό να μείνει ως απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δήλωση της καινούριας δεξαμενής. 

Επιπλέον, η δήλωση του επανελέγχου θα πρέπει να αποθηκεύεται στην εφαρμογή του Υπουργείου “MyAuto” και “Audit-Car”. Η συγκεκριμένη διαδικασία θα γίνεται από τους εγκαταστάτες, ενώ πρόσβαση θα έχουν όλα τα ΚΤΕΟ της επικράτειας.  Σε αυτή τη βάση δεδομένων θα δηλώνονται όλες οι αλλαγές, αφαιρέσεις και εγκαταστάσεις, όπως ακόμη και οι μετατροπές ενός υγραεριοκίνητου αυτοκινήτου σε φυσικό αέριο και το αντίστροφο.

Ο Σύνδεσμος προτείνει η δήλωση για την αντικατάσταση της ηλεκτρικής μονάδας ελέγχου (ECU), να αποθηκεύεται στην εφαρμογή του Υπουργείου. Παράλληλα, ανέφερε ότι όσο διαρκεί ο περιοδικός έλεγχος μπορεί να γίνεται μόνο μία επαληθευση. Δηλαδή, δεν θα χρειάζεται 2η επίσκεψη του οδηγού στο κατάστημα για την έκδοση της βεβαίωσης του περιοδικού ελέγχου.Το μόνο που θα δηλώνεται είναι το σύστημα υγραεριοκίνησης και του ECU. Ως αποτέλεσμα, θα μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατική διαδικασία και η ταλαιπωρία του καταναλωτή.

Επίσης, θα γίνουν επιπλέον ρυθμίσεις για την δήλωση της αλλαγής ενός αυτοκινήτου από υγραέριο σε φυσικό αέριο. Αναλυτικότερα, θα πρέπει ο οδηγός να πληρώνει ένα παράβολο, αντί για 2 που ισχύουν μέχρι τώρα. Αντίστοιχα, όταν τοποθετείται καινούριο σύστημα υγραερίου σε ένα όχημα, ή όταν αντικαθίσταται η δεξαμενή του, θα πρέπει το συνεργείο να περνά την νέα ταυτότητα δεξαμενής στο “MyAuto” και “Audit-Car”. Στην ταυτότητα κάθε δεξαμενής περιλαμβάνονται ο σειριακός αριθμός της, η ημερομηνία κατασκευής, πληροφορίες σχετικές με την χωρητικότητα και όσα στοιχεία είναι απαραίτητα για Υπουργείο. 

Τι μετατροπές χρειάζεται να γίνουν για την ασφάλεια των καταναλωτών; 

Σχετικά με την ασφάλεια των καταναλωτών ο Σύνδεσμος Εναλλακτικών Καυσίμων Οχημάτων Ελλάδος, τόνισε ότι δεν είναι απαραίτητος ένας πολύ συχνός έλεγχος του συστήματος υγραερίου ή φυσικού αερίου. Αντίθετα, η πρόταση του είναι ο έλεγχος να γίνεται κάθε 2 χρόνια από πιστοποιημένα συνεργεία. Στη συνέχεια θα πρέπει οι ειδικοί να ενημερώνουν υποχρεωτικά την πλατφόρμα του Υπουργείου. Μέσα στο σύστημα θα αναγράφονται και στοιχεία πληρωμής, όπως  ο αριθμός απόδειξης ή τιμολογίου. 

Επίσης, είναι πολύ σημαντικό οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων με εναλλακτικά καύσιμα, να διαθέτουν υποχρεωτικά πιστοποιημένους τεχνίτες αερίων. Γεγονός το οποίο μέχρι σήμερα δεν ισχύει από τις περισσότερες εταιρείες. 

Τι πρότεινε ο Σύλλογος για την προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων; 

Όπως ανέφερε ο Σύλλογος, στο ΚΤΕΟ θα πρέπει να μετριούνται και τα καυσαέρια από την χρήση εναλλακτικού αερίου. Ειδικότερα, οι εκπομπές του εναλλακτικού καυσίμου θα πρέπει να είναι μικρότερες από τα επιτρεπόμενα όρια των προδιαγραφών του Euro όπου ανήκει κάθε όχημα. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να επιτρέπεται η είσοδός στον δακτύλιο σε αυτοκίνητα, με κινητήρες Euro 5B και πιο σύγχρονους, τα οποία χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Παρατηρείται ότι, το φυσικό αέριο και η υγραεριοκίνηση, μπορούν να συμβάλλουν στην μείωση των ρύπων. Με την χρήση εναλλακτικών καυσίμων θα υπάρξει μία αισθητή διαφορά στην ατμόσφαιρα, μέσα στα επόμενα 15 χρόνια.

Μηχάνημα διάθεσης καυσίμων σε πρατήριο καυσίμων
Τι πρότεινε ο Σύλλογος για την προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων;

Τι αναφέρθηκε στην πρόταση του ΣΕΚΟΕ για την καλύτερη λειτουργία των καταστημάτων; 

Ο Σύλλογος μίλησε ιδιαίτερα για τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί στα καταστήματα, με κάποια συνεργεία, εισαγωγείς και ορισμένα ΚΤΕΟ να δίνουν πιστοποιητικά νέας εγκατάστασης ή αλλαγής δεξαμενής σε μη πιστοποιημένα συνεργεία. Η λύση που προτείνει ο ΣΕΚΟΕ είναι η υποχρεωτική θέσπιση της στατιστικής καταγραφής από την πλατφόρμα του Υπουργείου σε συνεργασία με τα ΚΤΕΟ. Αν η καταγραφή είναι σωστή, θα είναι εύκολο να βρεθεί η προέλευση του πιστοποιητικού, με αποτέλεσμα να αναδειχθούν τα νόμιμα συνεργείο ΚΤΕΟ. Ουσιαστικά, μέσα από την εφαρμογή θα καταγράφονται τα στατιστικά των συστημάτων υγραερίου ή φυσικού αερίου που τοποθετούνται και οι αλλαγές των δεξαμενών. Συγχρόνως, στην πλατφόρμα “MyAuto” θα εμφανίζονται τα καταστήματα και οι τεχνικοί που υπογράφουν για τις αλλαγές. 

Με αυτό τον τρόπο θα μειωθούν οι παραβατικές συμπεριφορές από τις εταιρείες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μικρές επιχειρήσεις οι οποίες δεν θα μπορούν να παρουσιάσουν έναν τεράστιο όγκο δουλειάς, στην οποία αντικειμενικά δεν φαίνεται ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν. Μάλιστα, για την καλύτερη αντιμετώπιση των παράνομων πρακτικών, ο ΣΕΚΟΕ προτείνει να μπουν εμπόδια στην πολύ εύκολη διακίνηση πιστοποιημένων ανταλλακτικών και συστημάτων. 

Επίσης, θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υπογραφή σε όλες τις υπεύθυνες δηλώσεις που προορίζονται για το ΚΤΕΟ. Παράλληλα, αναγκαστικά  θα πρέπει να φαίνεται η απόδειξη από ταμειακή μηχανή ή από ηλεκτρονικό λογισμικό σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν οι κενές υπεύθυνες δηλώσεις που έπαιρναν οι παραβάτες από τα ΚΕΠ. Θα σταματήσουν να υπάρχουν τα μπλοκάκια μηδενικών αποδείξεων, τα οποία δεν δηλώνονται στην εφορία. 

Τοποθέτηση βενζίνης σε πρατήριο καυσίμων
Τι αναφέρθηκε στην πρόταση του ΣΕΚΟΕ για την καλύτερη λειτουργία των καταστημάτων;

Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν για την προστασία του περιβάλλοντος σύμφωνα με τον Σύλλογο; 

Ο Σύλλογος προτείνει στην πρόταση που κατέθεσε στο Υπουργείο Μεταφορών, να ελέγχει το ΚΤΕΟ την λειτουργία του κινητήρα. Αν ρυπαίνει παραπάνω από το επιτρεπόμενο όριο είτε στο κύριο είτε στο εναλλακτικό καύσιμο, θα πρέπει το όχημα να μην θεωρείται κατάλληλο. 

Είναι σημαντικό να υπάρχει φορολογική ελάφρυνση για τα αυτοκίνητα από EURO 5B και πιο σύγχρονα, ανεξάρτητα από το αν έχουν ως καύσιμο την βενζίνη ή το πετρέλαιο. Για τους βενζινοκινητήρες προτείνεται να εφαρμοστεί ο κανονισμός R115. Δηλαδή, αν ένας καταναλωτής έχει επιλέξει το συγκεκριμένο σύστημα για το όχημα του, θα το πληρώσει ακριβοτερα αλλά πιστοποιημένα θα ρυπαίνει λιγότερο. Για αυτό το λόγο, θα δέχεται μία φορολογική επιβράβευση. Ως συνέπεια, θα μπορέσουμε ως χώρα να ακολουθήσουμε τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα. Απώτερος στόχος η θέσπιση ενός EcoLabel, το οποίο θα συνδέεται με τα οφέλη του χρήστη. 

Με την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων φαίνεται ότι δεν θα επωφελούνται μόνο οι καταναλωτές αλλά και οι νόμιμες επιχειρήσεις, οι οποίες θα μπορούν να επενδύσουν περισσότερα στην προστασία του περιβάλλοντος. Για την περαιτέρω επίτευξη αυτού του στόχου, θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική η ανάκτηση των αερίων καυσίμων από τις δεξαμενές με ειδική πιστοποιημένη αντλία και η αδρανοποίηση της με άζωτο. 

Στην πραγματικότητα, αυτό δεν συμβαίνει ούτε στο 5% των πιστοποιημένων καταστημάτων, προκαλώντας μεγαλύτερη επιβάρυνση στην ατμόσφαιρα. Αυτο συμβαίνει γιατί κατά τη διάρκεια της αλλαγής της δεξαμενής, το αέριο διαφεύγει ελεύθερο, δημιουργώντας περισσότερη ρύπανση συγκριτικά με την καύση του. 

Ο Σύλλογος προτείνει την υποχρεωτική γνωστοποίηση και επικαιροποίηση από κάθε εγκαταστάτη προς το Υπουργείο Μεταφορών στο ηλεκτρονικό μητρώο. Έτσι, θα αποφεύγεται η αναγραφή της συσκευής από πολλά συνεργεία.

Πηγές: