Taxi & Driver
Ταξίμετρο
Τι τροποποιήθηκε στην Ελάχιστη Μίσθωση;

Ακολουθώντας την ιστορία του ταξίμετρου

Μπορεί στη σύγχρονη εποχή να θεωρούμε δεδομένο το ταξίμετρο, όμως αν ζούσαμε αρκετά χρόνια πριν, δεν θα υπήρχε κανένας τρόπος να προβλέψουμε και να ελέγξουμε πόσα χρήματα θα πρέπει να πληρώσουμε. Ακόμα και μία σύντομη διαδρομή θα μπορούσε να χρεωθεί με βάση τις επιθυμίες του ταξιτζή και δεν θα μπορούσαμε να παραπονεθούμε. 

Αυτό το πρόβλημα εντόπισε, λοιπόν και ο εφευρέτης του ταξίμετρου, ο οποίος άλλαξε ολοκληρωτικά τον τρόπο λειτουργίας των ταξί.  

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία της ανακάλυψης του ταξίμετρου, συνέχισε να διαβάζεις. 

Τι ειναι το ταξίμετρο; 

To Taxanom ή όπως το γνωρίζουμε σήμερα, το ταξίμετρο πρόκειται για μία αναλογική υπολογιστική μηχανή, η οποία μετράει αυτόματα, σε πραγματικό χρόνο, τα κόμιστρα που πρέπει να πληρώσει ο επιβάτης. Ο χρόνος και η απόσταση που θα διανύσει ο πελάτης είναι προκαθορισμένα ώστε να αποφεύγονται τυχόν παρεκκλίσεις στη τιμή. Οι υπέρογκες, δηλαδή οι υπερβολικά μεγάλες χρεώσεις φαίνεται ότι με την εμφάνιση του ταξίμετρου ανήκουν στο παρελθόν. 

το ταξίμετρο μέσα στο ταξί
Tο ταξίμετρο πρόκειται για μία αναλογική υπολογιστική μηχανή

Ποια ειναι η ετυμολογια της λέξης ταξίμετρο; 

Στην αρχή το ταξίμετρο απαντούσε στην ονομασία “Taxanom”, η οποία προέρχεται από τη λατινική λέξη taxa, που σημαίνει τέλος ή χρέωση και από τη ελληνική nomos, που δηλώνει ρύθμιση τελών. Ωστόσο, άλλοι υποστηρίζουν ότι το “Taxanom” προέρχεται από τη γερμανική λέξη Taxa που σχετίζεται με τη χρέωση. Μάλιστα, αυτός είναι και ο όρος που χρησιμοποιούν οι επιβάτες στη Γερμανία για να αναφερθούν στους ναύλους των ταξί. Μέχρι το 1890 το συγκεκριμένο εργαλείο περιέγραφε ο όρος “taxameter” ο οποίος αργότερα έγινε ευρύτερα γνωστός με τη λέξη “ταξίμετρο”.  

Ποιος θεωρείται ο εφευρέτης του ταξίμετρου; 

Εφευρέτης του ταξίμετρου είναι ο καθηγητής μουσικής, κύριος Wilhelm Friedrich Nedler. Αφορμή για την δημιουργία του ταξίμετρου, ήταν οι μαθητές του, τους οποίους προσπαθούσε να βοηθήσει, δημιουργώντας ένα μηχάνημα προκειμένου να αποφύγουν το θόρυβο που κάνει το μετρονόμο. 

Λίγα λόγια για τη ζωή του Nedler

Δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τον Nedler παρά το γεγονός ότι ήταν καθηγητής μουσικής στο Βερολίνο και ότι όπως καταλαβαίνουμε λάτρευε τους μαθητές του. Πηγή για να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή του, απετέλεσε  ένα λεύκωμα αποφοίτων, που οργανώθηκε για την 25η επέτειο του Μουσικού Ωδείου της Ληψίας το 1868. 

Μέσω του συγκεκριμένου βιβλίου, μαθαίνουμε ότι συμμετείχε στη τάξη του 1849 σε ηλικία 50 ετών, ενώ την ίδια εποχή κατέθεσε τα πρώτα διπλώματα ευρεσιτεχνίας για το taxamon. Παρα το γεγονός ότι δεν γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τον  Nedler, είναι πασιφανές ότι πίστευε πολύ στην εφεύρεση του. Φυσικά ποιος θα μπορούσε να τον υποτιμήσει, αφού πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία, η οποία άλλαξε για πάντα την ιστορία των ταξί. 

Τι έκανε για να διασφαλίσει την εφεύρεση του; 

Για να εξασφαλισει την μοναδικότητα της εφεύρεσης του και να διασφαλίσει ότι δεν θα του κλέψουν την ιδέα, υποβλήθηκε σε προστασία ευρεσιτεχνίας στη Γερμανία, την Αγγλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γαλλία, τη Δανία και τη Σουηδία. Παλαιότεροι λογαριασμοί της εφεύρεσης εμφανίζονται στα αρχεία βρετανικών διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και στα τεχνικά περιοδικά.

Ποια ήταν η πρώτη χώρα χρησιμοποίησε το ταξίμετρο; 

Η χώρα που κράτησε τα “ηνία” στη χρήση του ταξιμέτρου εντάσσοντας πρώτη το μηχάνημα στις υπηρεσίες των ταξί, ήταν το Αμβούργο της Γερμανίας. Αμέσως μετά εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη Γερμανία, μετά στη Γαλλία, την Αγγλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ πλέον χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλο το κόσμο. 

ένα ταξίμετρο ενός ταξί
Το ταξίμετρο χρησιμοποιήθηκε πρώτα στη Γερμανία.

Τι αλλαγές έφερε το ταξίμετρο στα ταξί της Νέας Υόρκης; 

Το 1880 τα ταξί στη πόλη της Νέας Υόρκης είχαν ταυτιστεί με φθηνές κίτρινες καμπίνες στις οποίες οι ταξιτζήδες μπορούσαν να χρεώσουν τον πελάτη, όσα χρήματα ήθελαν. Μερικά χρόνια αργότερα, όμως, ο Willie Vanderbilt, σε συνεργασία με του νέου στόλου των “κίτρινων ταξί”, δημιούργησαν έναν καινούριο τρόπο κοστολόγησης. Συγκεκριμένα, οι “καμπίνες”, τα ταξί της εποχής εκείνης, είχαν πλέον προκαθορισμένες τιμές, ώστε μην μπορούν οι οδηγοί να λάβουν μεγαλύτερο κόμιστρο. Παρόλα αυτά χρειάστηκαν αρκετά χρόνια ώστε να μπορέσουν οι ταξιτζήδες στη Νέα Υόρκη να εφαρμόσουν το ταξίμετρο στην εργασία τους.


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.