Taxi & Driver

Δανδράκης: Δεν βλέπω σύντομα στην Ελλάδα «έξυπνα» αυτοκίνητα χωρίς οδηγό

Για τα σχέδια της Beat, το μέλλον των επιχειρήσεων ταξί στην Ελλάδα, τις νέες τεχνολογίες και τα παραδείγματα άλλων χωρών μίλησε ο Νίκος Δανδράκης.

«Ο στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε σε όλη τη νότια Αμερική», δήλωσε στο Sputnik ο Νίκος Δανδράκης, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Beat, στο πλαίσιου του 4ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

«Δεν το βλέπω πολύ σύντομα για την Ελλάδα», απαντά στο ερώτημα αν θα δούμε στο άμεσο μέλλον και στη χώρα μας να κυκλοφορούν στους δρόμους «έξυπνα» αυτοκίνητα χωρίς οδηγό. «Ο ορίζοντας που δίνω εγώ είναι 5-10 χρόνια, αναπόφευκτα όμως θα έρθουν και στην Ελλάδα όπως θα έρθουν και στον υπόλοιπο κόσμο, θα ”ρομποτοποιηθεί” απόλυτα η μεταφορά και ανθρώπων και προϊόντων», εκτιμά ο κ. Δανδράκης.

«Λίγο ως πολύ σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη θα χρειαστείς από το σκούτερ, το ηλεκτρικό πατίνι, το car sharing, μέχρι να σε πάει το ταξί γρήγορα κάπου, όλα αυτά είναι συμπληρωματικά δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο», σημειώνει επίσης, τονίζοντας την ίδια στιγμή πως ο νέος όμιλος της Beat, που ονομάζεται Freenow, «παρέχει υπηρεσίες car sharing, right-sharing όπως είμαστε εμείς, παρκινγκ, φόρτισης αυτοκινήτων».

Όσο για το αν οι Έλληνες τελικά θα αλλάξουν τη νοοτροπία να προτιμούν να σταματούν ένα ταξί που θα βρουν στον δρόμο αντί να χρησιμοποιούν μια εφαρμογή, απαντά:

«Είναι διαδικασία σε εξέλιξη, γίνεται γρήγορα εγώ είμαι πολύ αισιόδοξος και χαρούμενος γιατί νομίζω ότι γίνεται σχετικά γρήγορα και η εταιρεία μας έχει παίξει ένα ρόλο στην Ελλάδα για να γίνει αυτή η αλλαγή, όχι νομίζω ότι συμβαίνει. Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται να λύσουμε που έχει η ελληνική κοινωνία τα —ας το πούμε έτσι- εσωτερικά της προβλήματα, να διαδοθεί πιο γρήγορα η τεχνολογία μέσα από πιο γρήγορες επενδύσεις».

Αναλυτικά η συνέντευξη του Νίκου Δανδράκη στο Sputnik:

Τελευταία, παρατηρείται η τάση εταιρείες σε όλο τον κόσμο να προσφέρουν περισσότερες από μία υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, επιχειρήσεις ταξί προσπαθούν να μην προσφέρουν απλώς υπηρεσίες μεταφοράς αλλά να κάνουν παράδοση δεμάτων, ακόμα και τροφίμων, (UberEats), ή ακόμα και υπηρεσίες καθαρισμού. Εσείς έχετε σκεφτεί να επεκτείνετε την επιχείρησή σας σε άλλους τομείς;

Ναι το πλάνο είναι να κάνουμε και την κάθετη —ας το πούμε έτσι- επέκταση στις υπηρεσίες, αυτή τη στιγμή η εταιρεία έχει μια άλλη στόχευση που είναι η γεωγραφική μας επέκταση που είναι έτσι και αλλιώς δύσκολη και επίπονη, ο στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε σε όλη τη νότια Αμερική και ίσως να πάμε και σε άλλες περιοχές και σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σχεδιάζουμε να προσθέσουμε στο πορτφόλιο των προϊόντων που έχουμε πολλές άλλες υπηρεσίες γιατί τελικά και ο κλάδος ο δικός μας όπως και οι περισσότεροι τεχνολογικοί κλάδοι είναι «winner takes all» κλάδοι και έχεις ανάγκη να προσθέτεις διαρκώς νέα προϊόντα στο πορτφόλιο για μεγιστοποίηση του reach που έχεις στους consumers.

Η τεχνολογία «έξυπνων» αυτοκινήτων χωρίς οδηγό ολοένα και αναπτύσσεται. Η Uber, η Lyft και άλλοι κολοσσοί συνεχώς δοκιμάζουν καινούριες τεχνολογίες. Θα δούμε στο άμεσο μέλλον κάτι ανάλογο στην Ελλάδα και πώς μπορεί να επηρεάσει την υπηρεσία ταξί;

Δεν το βλέπω πολύ σύντομα για την Ελλάδα και γενικότερα σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν πάρα πολλά προβλήματα που πρέπει να λυθούν ακόμα, ο ορίζοντας που δίνω εγώ είναι 5-10 χρόνια, αναπόφευκτα όμως θα έρθουν και στην Ελλάδα όπως θα έρθουν και στον υπόλοιπο κόσμο, θα «ρομποτοποιηθεί» απόλυτα η μεταφορά και ανθρώπων και προϊόντων αλλά είναι πραγματικά άγνωστο (σ.σ. το πότε), πάντως είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον ότι πλέον τα πολύ μεγάλα κεφάλαια που επενδύονται στον τομέα της τεχνολογίας τα τελευταία δυο χρόνια, επενδύονται κυρίως σε εταιρείες που ασχολούνται με αυτόνομα αυτοκίνητα, ενώ έχουν σταματήσει να πέφτουν πάρα πολλά λεφτά σε εταιρείες software όπως έγινε στο παρελθόν. Είναι πάρα πολύ λογικό και νομίζω θα πάμε προς τα εκεί.

Μία ακόμα τάση που αναπτύσσεται ταχύτατα είναι η υπηρεσία «διαμοιρασμού αυτοκινήτων» (carsharing), καθώς είναι πολύ φτηνότερο. Ορισμένες εταιρείες παρέχουν δωρεάν πάρκινγκ αν νοικιάσεις αυτοκίνητο που σε βγάζει από τον κόπο να ψάχνεις για πάρκινγκ. Θεωρείτε ότι απειλεί τις υπηρεσίες που προσφέρετε;

Καθόλου και μάλιστα η εταιρεία μας αυτή τη στιγμή ανήκει σε έναν όμιλο που είναι μια συμμαχία μεταξύ της Daimler και της BMW, η οποία συμπεριλαμβάνει και μια τέτοια υπηρεσία στο πορτφόλιο των υπηρεσιών. Ο νέος μας όμιλος λοιπόν που ονομάζεται Freenow παρέχει υπηρεσίες car sharing, right-sharing όπως είμαστε εμείς, παρκινγκ, φόρτισης αυτοκινήτων, συνεπώς αυτές οι υπηρεσίες κατά τη γνώμη μου είναι συμπληρωματικές η μια της άλλης, λίγο ως πολύ σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη θα χρειαστείς από το σκούτερ, το ηλεκτρικό πατίνι, το car sharing, μέχρι να σε πάει το ταξί γρήγορα κάπου, όλα αυτά είναι συμπληρωματικά δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο.

Οι Έλληνες είναι πιο παραδοσιακοί. Πολλοί ακόμη προτιμούν να σταματήσουν ένα ταξί στον δρόμο αντί να χρησιμοποιήσουν μια εφαρμογή. Θα αλλάξει αυτή η νοοτροπία κάποια στιγμή;

Συμβαίνει αυτή τη στιγμή που μιλάμε. Συμβαίνει και κάθε στιγμή διαρκώς αλλάζει το mentality σε έναν άνθρωπο κάθε φορά. Είναι διαδικασία σε εξέλιξη, γίνεται γρήγορα εγώ είμαι πολύ αισιόδοξος και χαρούμενος γιατί νομίζω ότι γίνεται σχετικά γρήγορα και η εταιρεία μας έχει παίξει ένα ρόλο στην Ελλάδα για να γίνει αυτή η αλλαγή, όχι νομίζω ότι συμβαίνει. Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται να λύσουμε που έχει η ελληνική κοινωνία τα —ας το πούμε έτσι- εσωτερικά της προβλήματα, να διαδοθεί πιο γρήγορα η τεχνολογία μέσα από πιο γρήγορες επενδύσεις και πιο μεγάλες και να φύγουμε πρώτα από όλα από την οικονομική κρίση που ακόμα μας μαστίζει. Όταν συμβεί αυτό η επιτάχυνση αυτή θα είναι πολύ πιο μεγάλη. Αλλά ήδη συμβαίνει η αλλαγή. Το βλέπουμε.