Taxi & Driver
Ι.Ο.ΑΣ. Βασιλική Μυλωνά
Η πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ., κ. Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά

«Υπάρχουν περιπτώσεις οδηγών ταξί που με κάνουν περήφανη»

Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς», κυρία Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, μιλά στο Taxi & Driver για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας.

Το επίπεδο των Ελλήνων επαγγελματιών αυτοκινητιστών και ιδιωτών, οι «ελλείψεις» των οδηγών σε οδική παιδεία και πολιτισμό, οι λόγοι που φέρνουν την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις των επιδόσεων στην οδική ασφάλεια πανευρωπαϊκά και οι δράσεις του Ινστιτούτου που εδώ και χρόνια συντελούν σημαντικά στην αυξημένη επαγρύπνηση του κόσμου σε θέματα ασφαλούς μετακίνησης.

Η Ελλάδα κατέχει μια θλιβερή πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό; Σε τι «υπολείπονται» οι Έλληνες οδηγοί έναντι των Ευρωπαίων και έχουμε αυτά τα αποτελέσματα;

Παρά τα αξιόλογα βήματα βελτίωσης που καταγράφονται την τελευταία δεκαετία, είναι γεγονός πως η χώρα μας εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών σε θέματα ασφάλειας των μετακινήσεων, καταλαμβάνοντας μία από τις τελευταίες θέσεις στις επιδόσεις της στην Οδική Ασφάλεια πανευρωπαϊκά. Το πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων είναι σύνθετο και πολύ-παραγοντικό, εν τούτοις για την κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους ευθύνεται κυρίως η έλλειψη παιδείας και πολιτισμού των χρηστών της οδού, όπως επίσης και η ελλιπής και αποσπασματική ενημέρωση του κοινού για τους οδικούς κινδύνους. Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν επίσης τα κακά πρότυπα που λαμβάνουν τα Ελληνόπουλα από τους γονείς και το γενικότερο περιβάλλον – που δεν είναι υποστηρικτικό για ασφαλείς και πολιτισμένες συμπεριφορές – και τα οποία διαιωνίζουν το πρόβλημα. Αυτό δεν σημαίνει πως οι Έλληνες στο δρόμο «έτσι είναι και δεν αλλάζουν», όπως υποστηρίζουν συχνά πολλοί οδηγοί. Όλοι μπορούμε να αλλάξουμε συμπεριφορά όταν έχουμε σωστή ενημέρωση και επίσης, εάν το περιβάλλον μας το επιτρέψει, όπως αποδεικνύεται και από έρευνες που δείχνουν πως οι ιδιαίτερα αγενείς Έλληνες οδηγοί όταν πάνε στο εξωτερικό γίνονται υπόδειγμα.

Αλκοόλ, κινητό, διάσπαση προσοχής από άλλες αιτίες… Οι λόγοι πρόκλησης ενός τροχαίου ατυχήματος ποικίλουν. Σίγουρα υπάρχουν δράσεις που μπορούν να επιφέρουν μια ουσιαστική  αλλαγή στον τομέα αυτό. Ποιες είναι; Μιλήστε μας για δικές σας αντίστοιχες.

Οι παράγοντες που συντελούν στην πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων είναι πολλοί και οι κυριότεροι σχετίζονται με τον άνθρωπο. Μεταξύ αυτών, η υπερβολική ταχύτητα, η χρήση κινητού, η κατανάλωση αλκοόλ και η κόπωση αποτελούν τις κυριότερες αιτίες και στη χώρα μας. Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», ως Συμβουλευτικό Όργανο του ΟΗΕ και μέλος σε κορυφαίους Οργανισμούς για την Οδική Ασφάλεια διεθνώς, φέρνει στην Ελλάδα τις καλύτερες πρακτικές στους τομείς της πρόληψης και της ευαισθητοποίησης σε θέματα ασφαλούς μετακίνησης, ενώ σχεδιάζει, αναπτύσσει και υλοποιεί πρωτότυπες διαφημιστικές καμπάνιες και δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης για όλες τις ανάγκες μετακίνησης. Από τις δράσεις που αναπτύσσουμε σταθερά, ξεχωρίζουμε την Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα που διοργανώνεται πανελλαδικά 11 χρόνια τώρα, με στόχο να διαδοθεί η ιδέα του Οδηγού της Παρέας στους νέους που βγαίνουν για τη νυχτερινή τους διασκέδαση. Επίσης, νιώθουμε πολύ αισιόδοξοι με τον αντίκτυπο που είχε η τελευταία μας καμπάνια με τίτλο «Πριν λίγο καιρό…» για τους κινδύνους της υπερβολικής ταχύτητας που προβάλλεται πανελλαδικά και έχει μοιραστεί πολύ στα κοινωνικά δίκτυα. Συνολικά, στο Ι.Ο.ΑΣ. στοχεύουμε από τα μικρά παιδιά μέχρι και την τρίτη ηλικία και όλους τους οδηγούς, είτε επαγγελματίες είτε ιδιώτες. Έχουμε αναπτύξει πιστοποιημένα προγράμματα για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από την προσχολική και την πρωτοβάθμια -όπου τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας- ως τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια όπου ακολουθείται μια βιωματική προσέγγιση με τη χρήση του μοναδικού στην Ελλάδα εξοπλισμού προσομοίωσης επικίνδυνων συνθηκών.

Νύχτα χωρίς Ατυχήματα: Ο Οδηγός της Παρέας διασκεδάζει στη Χαλκίδα!

Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών αυτοκινητιστών στις ασφαλείς καθημερινές μετακινήσεις; Θεωρείτε πως βρίσκονται σε ένα καλό επίπεδο επαγρύπνησης όσον αφορά στην οδική ασφάλεια  (και όσον αφορά την «ευγένεια στον Δρόμο» που ήταν και μία δική σας παρεμβατική δράση-καμπάνια); Υπάρχουν σημεία που επιδέχονται σημαντικών βελτιώσεων;

Το επίπεδο επαγρύπνησης έχει οπωσδήποτε βελτιωθεί μεταξύ των επαγγελματιών οδηγών στην Ελλάδα και, σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε, είναι πλέον μεγαλύτερο το ποσοστό όσων επιδεικνύουν υποδειγματική συμπεριφορά στο δρόμο. Υπάρχουν ωστόσο ακόμα κακές περιπτώσεις επαγγελματιών, περιπτώσεις οι οποίες δεν υπονομεύουν μόνο τις προσπάθειες της χώρας στην Οδική Ασφάλεια αλλά δημιουργούν και εξαιρετικά αρνητικές εντυπώσεις για όλο τον κλάδο. Ο ρόλος των επαγγελματιών αυτοκινητιστών είναι πολύ σημαντικός εφόσον έρχονται σε επαφή με πολύ κόσμο και δίνουν και το παράδειγμα στους άλλους οδηγούς. Δίνουν επίσης μια εικόνα πολιτισμού στον κόσμο και προς τα έξω, στους επισκέπτες που έρχονται  στη χώρα μας. Για παράδειγμα, η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση από έναν επαγγελματία οδηγό προκαλεί εκνευρισμό και ανησυχία στους επιβάτες, πέραν του ότι εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Η χρήση της ζώνης επίσης θα έπρεπε να είναι δεδομένη για τους επιβάτες ενός επαγγελματικού οχήματος.

Κάποια θετική προσωπική σας εμπειρία (ή συμβάν) με επαγγελματία αυτοκινητιστή;

Κινούμαι διαρκώς στο κέντρο της Αθήνας και επιλέγω συχνά το ταξί για τις μετακινήσεις μου. Έχω πολλές θετικές εμπειρίες από επαγγελματίες και αυτό με κάνει να αισιοδοξώ για τη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών αυτού του κλάδου. Θα ξεχωρίσω σίγουρα δύο περιπτώσεις που με έκαναν περήφανη: τον οδηγό που φόρεσε τη ζώνη του πριν από εμένα και δεν ξεκίνησε πριν βεβαιωθεί πως την είχα βάλει και εγώ, και το συνάδελφό του που είχε παιδικό κάθισμα στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου του στη διάθεση των επιβατών με παιδιά. Με συγκίνησε ιδιαίτερα η περίπτωση ενός οδηγού ταξί ο οποίος, τη Μεγάλη Τρίτη, με αναγνώρισε και δεν δέχτηκε να πληρώσω, λέγοντάς μου «δεν μου οφείλετε τίποτα κυρία μου, εμείς σας οφείλουμε γι’ αυτόν τον αγώνα να σώσετε ζωές…» και άλλα συγκινητικά λόγια που με έκαναν να δακρύσω…  Ήταν το πρωί της ημέρας που εγκαινιαζόταν ο δρόμος Κορίνθου – Πατρών και είχε χάσει πριν από χρόνια τον αδερφό του σε τροχαίο, όπως έμαθα αργότερα, και παρακολουθούσε στενά το έργο του Ινστιτούτου. Αντίστοιχη εμπειρία είχα και με οδηγό οχήματος Οδικής Βοήθειας που ήρθε μια φορά όταν έπαθα λάστιχο και ήταν τόσο ενημερωμένος για την Οδική Ασφάλεια, τόσο ευαισθητοποιημένος! Χάρηκα τόσο πολύ να μιλάω μαζί του. Βέβαια έχουμε και τον αντίποδα. Θυμάμαι μια περίπτωση όπου μπαίνοντας στο ταξί και προσπαθώντας να βάλω τη ζώνη διαπίστωσα πως δεν υπήρχε. Ο οδηγός μου είπε: «Κυρία μου αν φοβάσαι για τη ζωή σου έλα κάτσε μπροστά». Και τον σταμάτησα και κάθισα μπροστά εξηγώντας του γιατί και για τη δική του ασφάλεια, όσοι κάθονται στα πίσω καθίσματα πρέπει να φοράνε ζώνη!

Η σήραγγα Αιγείρας της Ολυμπίας Οδού πήρε το όνομα του Πάνου Μυλωνά, που έχασε τη ζωή του σε ηλικία μόλις 22 ετών σε τροχαίο δυστύχημα το 2004 ενώ πήγαινε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας.

Το Ι.Ο.ΑΣ. λειτουργεί εδώ και 12 χρόνια με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στους ελληνικούς δρόμους. Ποια θεωρείτε πως είναι τα 3 μεγαλύτερα επιτεύγματα του Ινστιτούτου κατά την περίοδο αυτή;

Το Ι.Ο.ΑΣ. ήταν ο πρώτος οργανισμός που έφερε την Οδική Ασφάλεια στο προσκήνιο πριν από 12 χρόνια. Όλοι οι άνθρωποι του Ινστιτούτου και οι εθελοντές, εργάστηκαν από την αρχή με απίστευτο ζήλο και όραμα, και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα πετύχαμε η ασφάλεια στο δρόμο να θεωρείται αναφαίρετο δικαίωμα όλων μας και να την αναδείξουμε σε κύριο και καθημερινό θέμα προβληματισμού και διεκδίκησης από τους πολίτες.

Μέσα από την καθημερινή και ακούραστη ενασχόλησή μας με την Οδική Ασφάλεια, με τρόπο τεκμηριωμένο και στοχευμένο, αλλά και χάρη στις κατά καιρούς παρεμβάσεις μας στη Βουλή και τα αρμόδια Όργανα, πετύχαμε σε μεγάλο βαθμό την ευαισθητοποίηση και την κινητοποίηση της Πολιτείας για την αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας για τον τόπο μας. Ταυτόχρονα, η σταθερή παρουσία μας στα σχολεία και η σταθερή συνεργασία μας με Δήμους, Περιφέρειες, συλλόγους και ενώσεις σε όλη την Ελλάδα αύξησε την ενασχόληση της ευρύτερης κοινωνίας με το θέμα των τροχαίων.

Τέλος, ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» ήταν ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη της Κινητής Μονάδας (Mobile NEST) μας, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η βιωματική προσέγγιση στην Οδική Ασφάλεια με τη χρήση προσομοιωτών και πρότυπων εφαρμογών, και η οποία ανακηρύχθηκε ως καλή πρακτική διεθνώς. Χάρις στην Κινητή Μονάδα και την ακούραστη Ομάδα εκπαιδευτών και εμψυχωτών του Ινστιτούτου, περισσότερα από 140.000 παιδιά και 200.000 πολίτες έχουν ήδη εκπαιδευτεί στην Οδική Ασφάλεια σε όλη την Ελλάδα, ενώ εκατομμύρια είναι οι πολίτες που έχουν πάρει τα μηνύματά μας.