Taxi & Driver
φίλτρο
Τι είναι το φίλτρο σωματιδίων DPF και πού βοηθάει;

Τι είναι το φίλτρο σωματιδίων DPF και πού βοηθάει;

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου ή φίλτρο αιθάλης όπως λέγεται έχει ανάλογη λειτουργία με το φίλτρο αέρος. Το φίλτρο αέρος φιλτράρει τον ατμοσφαιρικό αέρα στην εισαγωγή του κινητήρα, ενώ το φίλτρο σωματιδίων φιλτράρει τα καυσαέρια στην έξοδο του κινητήρα έτσι ώστε να μην επιτρέπει τα βλαβερά σωματίδια αιθάλης να εξέρχονται στην ατμόσφαιρα.

Τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel μετά το 2009 κατασκευάζονται με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία Euro 5, που ορίζει την ύπαρξη φίλτρου κατακράτησης των σωματιδίων της καύσης του diesel, το γνωστό DPF. Το φίλτρο σωματιδίων DPF είναι μια παγίδα που κατακρατεί τα σωματίδια από την καύση του πετρελαίου.

Όπως κάθε φίλτρο, έτσι και το DPF πρέπει να καθαρίζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, δηλαδή να αδειάζει για να συνεχίσει να λειτουργεί σωστά. Στο DPF η διαδικασία που καίει τα κατακρατηθέντα σωματίδια με πολύ υψηλή θερμοκρασία αφήνοντας στο φίλτρο μια μικρή ποσότητα στάχτης λέγεται «αναγέννηση». Η διαδικασία αυτή παρέχει στο φίλτρο μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και επιτυγχάνεται με δύο τρόπους:

Παθητική Αναγέννηση

Η παθητική αναγέννηση γίνεται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο σχετικά γρήγορα με σκοπό να αναπτυχθεί υψηλή θερμοκρασία στην εξάτμιση. Επειδή όμως τα αυτοκίνητα δεν ταξιδεύουν μόνο στις Εθνικές οδούς και μάλιστα γρήγορα, τα εργοστάσια έχουν προβλέψει να υπάρχει και ενεργητική αναγέννηση του φίλτρου DPF από την ΕCU η οποία αναλαμβάνει αυτόματα να κάνει την διαδικασία αναγέννησης.

Ενεργητική Αναγέννηση

Όταν το φίλτρο κατακρατήσει σωματίδια σε ποσοστό 45% της χωρητικότητας του η ECU δίνει εντολή στα μπεκ να ψεκάσουν περισσότερο πετρέλαιο ώστε να ανέβει η θερμοκρασία στην εξάτμιση για να αρχίσει η αναγέννηση.  Αυτό έχει διάρκεια 10 περίπου λεπτά φτάνοντας την θερμοκρασία καυσαερίων στους 600-650C βαθμούς, από αυτή την υψηλή θερμοκρασία ο άνθρακας που περιέχουν τα σωματίδια οξειδώνεται με το οξυγόνο και μετατρέπεται σε διοξείδιο του άνθρακα. Αν κατά την διαδικασία της ενεργητικής αναγέννησης το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, ανάβει το προειδοποιητικό λαμπάκι στο ταμπλό το οποίο δείχνει ότι το φίλτρο είναι μερικώς μπλοκαρισμένο.

Συμπτώματα της ενεργητικής αναγέννησης του DPF

Κατά την διάρκεια της ενεργούς αναγέννησης μπορεί να συμβούν τα παρακάτω.

  • Να ξεκινήσουν το / τα βεντιλατέρ
  • Να αυξηθούν οι στροφές του κινητήρα
  • Να απενεργοποιηθεί το σύστημα Start / Stop
  • Να αυξηθεί η κατανάλωση
  • Να υπάρξει μυρωδιά από την ζεστή εξάτμιση
  • Να αλλάξει ο ήχος της μηχανής

Εάν η αναγέννηση δεν είναι επιτυχής κατά τη διάρκεια μη επαρκούς οδήγησης μια ποσότητα πετρελαίου θα περάσει άκαυτη στο κάρτερ και θα ανακατευτεί με το λάδι με αποτέλεσμα να ανέβει η στάθμη του λαδιού.

Πολλοί κινητήρες με φίλτρα DPF έχουν αισθητήρα του δείκτη ιξώδους του λαδιού (όχι ποσότητας). Ωστόσο, είναι απαραίτητος ο έλεγχος της στάθμης του λαδιού για να μην περάσει το ανώτατο όριο, γιατί οι κινητήρες ντήζελ συνεχίζουν να λειτουργούν χωρίς έλεγχο πια από το γκάζι και χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα να σβήσουν αν δεν εξαντληθεί το καύσιμο που βρίσκεται στο κάρτερ με το λάδι, με σύνηθες αποτέλεσμα την καταστροφή του κινητήρα.

Αν αγνοήσετε το αναμμένο ενδεικτικό λαμπάκι του DPF και συνεχίσετε να οδηγείται με σχετικά χαμηλή ταχύτητα και με Start / Stop στην πόλη το φίλτρο θα συνεχίσει να γεμίζει και το λαμπάκι να είναι αναμμένο έως το 75% της χωρητικότητας του φίλτρου. Τότε θα ανάψει και άλλο λαμπάκι και θα πρέπει άμεσα να πάτε σε συνεργείο για να του κάνει – βεβιασμένη – αναγέννηση.

Βεβιασμένη Αναγέννηση

Απαιτείται βεβιασμένη αναγέννηση όταν από τον τρόπο οδήγησης δεν καλύπτονται τα κριτήρια της – ενεργητικής – αναγέννησης ή όταν το φίλτρο έχει γεμίσει κατά 70% περίπου. Τότε το μοτέρ μπαίνει σε safe mode για την αποφυγή ζημιάς. Αν αφήσετε το φίλτρο να γεμίζει συνεχίζοντας να οδηγείται θα ανάψει στο 75% το δεύτερο λαμπάκι. Σε αυτό το σημείο απαιτείται η χρήση διαγνωστικού εργαλείου. Στο 85%, το γεμάτο φίλτρο δεν λειτουργεί και δεν επανέρχεται με καμιά αναγέννηση και πρέπει βγει για να καθαριστεί ή να αντικατασταθεί.


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.