Taxi & Driver

Τα παραδοσιακά ταξί αποδεικνύονται δύσκολος αντίπαλος

Οταν ξεκίνησαν τη δραστηριότητά τους η Uber και άλλες εταιρείες διασύνδεσης ιδιωτών οδηγών και επιβατών προκάλεσαν αναταραχή στο παγκόσμιο σύστημα μεταφορών, εκμεταλλευόμενες την έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου.

Και αυτό ειδικά για την Uber τής απέφερε γεωμετρική ανάπτυξη, αλλά σήμερα πλέον τα περιθώριά της στενεύουν. Και οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές θέτουν όρια. Στην αρχή, ένα από τα μέτωπα που είχε ανοίξει η καλιφορνέζικη εταιρεία ήταν με τους οδηγούς της με αφορμή την εργασιακή τους σχέση μαζί της, και ένα άλλο με τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί, ενώ το τωρινό έχει να κάνει με τις αρμόδιες αρχές. Και αυτό προβληματίζει τους επενδυτές που επενδύουν στην Uber και τις ομόλογες εταιρείες.

Στα τέλη του Νοεμβρίου, και για δεύτερη χρονιά την τελευταία διετία, η Αρχή που είναι αρμόδια για τις μεταφορές στη βρετανική πρωτεύουσα (Transport for London) ανακάλεσε την άδεια λειτουργία της Uber εκεί για λόγους ασφαλείας επιβατών. Η ίδια η εφαρμογή Uber, που καθιστά δυνατή τη διασύνδεση οδηγών – επιβατών, βρέθηκε να έχει oρισμένα αδύναμα σημεία, επιτρέποντας σε οδηγούς να δίνουν ψευδή στοιχεία ταυτότητας σε χιλιάδες διαδρομές στο Λονδίνο. Η απόφαση, την οποία θα εφεσιβάλει η Uber, φανερώνει πόσο πιο ενδελεχής είναι ο έλεγχος πλέον σε θέματα ασφάλειας επιβατών. Η καλιφορνέζικη εταιρεία δεν προκαλεί μόνον οργή στη Γηραιά Ηπειρο, αλλά έχει και θέματα με κρούσμα σεξουαλικής επίθεσης και με τραγικό δυστύχημα σε αυτόνομο όχημα στις ΗΠΑ. Η δε ανταγωνίστριά της Lyft δέχεται πιέσεις στο Σαν Φρανσίσκο με αφορμή περιπτώσεις σεξουαλικών επιθέσεων, ενώ μια άλλη, η Didi, βρίσκεται στο στόχαστρο των ρυθμιστικών αρχών στην Κίνα για θέμα ασφάλειας.

Ολες αυτές οι πιέσεις, όπως επισημαίνει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, κατευθύνονται ακριβώς στην καρδιά του επιχειρηματικού μοντέλου των εν λόγω εταιρειών, οι οποίες εμφανίζουν συχνά ζημίες, επειδή προσφέρουν φθηνότερες υπηρεσίες ταξί από τους ανταγωνιστές για να κερδίσουν πελάτες και επεκτείνονται επιθετικά σε νέες αγορές. Η όλη φιλοσοφία αυτή τις καθιστά ιδιαίτερα ευπρόσβλητες στο να επωμιστούν ολοένα και υψηλότερο κόστος εξαιτίας των νέων κανόνων, που επιβάλλονται στην αγορά, την οποία οι ίδιες κατασκεύασαν. Και αυτό φοβίζει τους επενδυτές. Από τον Μάιο, μήνα που εισήχθη στο χρηματιστήριο η Uber, η τιμή της μετοχής της έχει απολέσει 34% της αξίας. Η μετοχή της Lyft από την εισαγωγή της τον Μάρτιο έχει απολέσει 32%. Η ανάκληση της λονδρέζικης άδειας της Uber σημαίνει, τέλος, πως η εταιρεία βλέπει να τίθεται εν κινδύνω μία από τις μεγαλύτερες αγορές της εκτός ΗΠΑ.