Taxi & Driver
Ραδιοταξί Αστέρας

Συνέντευξη του προέδρου του Ραδιοταξί Αστέρας, Γιώργου Σπυρόπουλου

Με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ίδρυση του Ραδιοταξί Αστέρας και τα εγκαίνια των νέων γραφείων του συνεταιρισμού, ο πρόεδρος κ. Γιώργος Σπυρόπουλος μιλά στο Taxi&Driver για την πορεία του Αστέρα, τα προβλήματα του κλάδου των ταξί και το νέο νομοσχέδιο που αναμένεται να λύσει πολλά από αυτά.

Πώς καταφέρατε να δημιουργήσετε και να αναπτύξετε μέσα στην κρίση τον συνεταιρισμό;

Στα 20 χρόνια του Αστέρα, για να φτάσουμε στο επίπεδο που φτάσαμε, εγώ τουλάχιστον άφησα οικογένεια. Τα παιδιά μου δεν πήγα ποτέ να τα δω στο σχολείο όσο ήταν μικρά, δεν ήξερα που είναι το σχολείο τους. Πριν πάμε στις ιντερνετικές εφαρμογές, έτρεχα 3 και 4 η ώρα τη νύχτα στα βουνά με χιόνια, ανέβαινα στην Πάρνηθα και ξανακατέβαινα. Πιστεύω, όμως, ότι στα 20 χρόνια δικαιώθηκα. Πλέον ο Αστέρας είναι ένα ραδιοταξί που μπορεί να καλύψει όλη την Ελλάδα, να κάνει τη διαχείριση των διαδρομών για όλους τους συναδέλφους στην Αθήνα ώστε να μειώσουν τα έξοδά τους.

Έχω μάθει να είμαι ανταγωνιστικός. Δε στερώ το μεροκάματο του συναδέλφου αλλά εκεί που πρέπει να είμαι ανταγωνιστικός, είμαι. Οι συνθήκες μας ανάγκασαν να αλλάξουμε και πολλά για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Κατεβάσαμε και την ταρίφα, μειώσαμε τα επικόμιστρα, πάμε στα σπίτια και τους παίρνουμε χωρίς να χρεώνουμε επιπλέον. Και πάλι όμως δε μπορούμε να ξενυχτάμε για να πάρουμε μια διαδρομή από τη Φιλαδέλφεια για το αεροδρόμιο, για παράδειγμα, που γράφει 9 ευρώ τα επιπλέον και 45 ευρώ η τιμή με τη διπλή ταρίφα και να πηγαίνει με 15 ευρώ ο πελάτης με άλλες υπηρεσίες.

Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να το ψάχνουν λίγο περισσότερο και οι πελάτες αυτό το ζήτημα;

Ο πελάτης κοιτάζει το συμφέρον του. Το συμφέρον όμως αυτό είναι εις βάρος του κλάδου, του ταξί και των συναδέλφων. Εγώ δε μπορώ να πω κάτι στον πελάτη αυτή τη στιγμή γιατί δεν υπάρχει νόμος. Εμένα σαν ταξί ο νόμος με έχει στον τιμάριθμο και μου λέει θα πάρεις 10 ευρώ για αυτή τη διαδρομή. Ενώ οι υπόλοιποι που μπαίνουν τώρα στην αγορά όπως η Uber, μια διαδρομή των 10 ευρώ μπορούν να την πάρουν με 4-5-6 ευρώ.

Κατά τη διάρκεια των γιορτών των Χριστουγέννων, μια διαδρομή των 30 ευρώ που έγραφε το ταξίμετρο, η Uber την έκανε με 130€. Δούλεψε πολύ πιο ακριβά και τη διαδρομή των 5 ευρώ την είχε 10 και τη διαδρομή των 10 ευρώ την είχε 20. Έλεγε στον πελάτη ότι δεν υπάρχουν οχήματα να τον εξυπηρετήσουν και πως αν θέλει να εξυπηρετηθεί θα πρέπει να πληρώσει 20 ευρώ. Ο πελάτης εκείνη την ώρα καιγόταν και δε σκέφτηκε να πάρει κάποιο ραδιοταξί, αλλά πλήρωσε 20 ευρώ αντί για 10. Αυτά είναι δεδομένα κι έχουμε στοιχεία γι’αυτά. Κάτι άλλο που πρέπει να καταλάβουν οι πελάτες είναι ότι τη μέρα δεν εξυπηρετούνται. Εξυπηρετούνται μόνο το βράδυ με τη διπλή ταρίφα. Τη μέρα μένει η τοπική διαδρομή για το ταξί, οι κοντινές διαδρομές που δεν μπορούν να κάνουν η Uber και άλλες εφαρμογές που δε μπορούν να μειώσουν το κόμιστρο λόγω κίνησης και λόγω του χρόνου που χρειάζεται ο οδηγός για να πάει από περιοχή σε περιοχή. Μετά τις 11.30 το βράδυ δουλεύουν με τη διπλή που είναι ανοιχτοί οι δρόμοι και την άλλη μέρα το πρωί ο πελάτης θα ξυπνήσει πάλι με το ταξί. Κάναμε πολλές υποχωρήσεις, έπρεπε να τις κάνουμε λόγω της κρίσης αλλά πρέπει να κι ο πελάτης να ξαναέρθει στο Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητο.

Πώς βλέπετε τα πράγματα σήμερα;

Αυτή τη στιγμή, τολμώ να πω ότι μας τρώει το παράπονο. Στα εγκαίνιά μας βρέθηκε και ο Υπουργός Μεταφορών ο οποίος ανταποκρίθηκε και μας υποσχέθηκε ότι όπως λειτουργούμε εμείς, έτσι θα λειτουργήσουν και οι υπόλοιποι. Να φορολογούμαστε στην Ελλάδα, να φορολογούμαστε για τα ραδιοταξί μας, τουλάχιστον να μείνει κάτι στην Ελλάδα. Εδώ και χρόνια φεύγουν όλα τα χρήματα από την Ελλάδα και πάνε στο εξωτερικό. Ήταν προφανές ότι κάποια στιγμή η Ελλάδα θα πτωχεύσει. Περιμένουμε το νομοσχέδιο και πάνω σε αυτό θα χαράξουμε άλλη πορεία για να δούμε τι θα γίνει. Σαν Αστέρας, έχουμε βγάλει ένα πλάνο για το πώς θα κινηθούμε, αρκεί να μας υποστηρίξει λίγο η κυβέρνηση. Ανταγωνιζόμαστε και το BEAT που ήρθε ξαφνικά με επιδοτήσεις του Ραγκούση και μας πήρε τη δουλειά. Το τελευταίο φαινόμενο με την Uber είναι ότι οποιοσδήποτε μείνει άνεργος κι έχει ένα ΙΧ παίρνει το κλειδί και πάει και βρίσκει δουλειά. Αυτό δεν είναι μέσο μεταφοράς. Το ταξί ήταν πάντα μέσο μαζικής μεταφοράς, τουλάχιστον από το 1981 που ξεκίνησα εγώ. Το ραδιοταξί πριν από το 1981 ήταν μέσο πολυτελείας, δεν θέλουμε να φτάσουμε πάλι σε αυτό το σημείο. Αυτό που θέλουμε είναι να εξυπηρετούμε τον κόσμο. Όποιος δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί με το μετρό, τον προαστιακό τα λεωφορεία, να μπορούμε εμείς να τους εξυπηρετούμε.

Τι περιμένετε από το νομοσχέδιο;

Εμείς δε θέλουμε να κλείσει καμία εφαρμογή, ειλικρινά. Αυτό που θέλουμε είναι οι εφαρμογές να λειτουργήσουν με ταξί και ό,τι συνεπάγεται αυτό. Αν για παράδειγμα η Uber φορολογείται στην Ελλάδα, αποδίδει ΦΠΑ όπως αποδίδουμε όλοι οι υπόλοιποι, εμένα δε με απασχολεί. Αλλά να έχει μόνο Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα. Το 1989 το Πανεπιστήμιο Πειραιά είχε κάνει μια μελέτη που έλεγε ότι από τα 14.000 αυτοκίνητα στην Αθήνα πρέπει να μείνουν τα 7.000. Και φτάσαμε στο 2018 κι αντί να μείνουν 7.000, είναι 14.500 τα ταξί κι άλλες 30.000 τα ΙΧ. Δηλαδή ο κλάδος τελείωσε, το επάγγελμα αφανίζεται. Ο υπουργός τουλάχιστον υπόσχεται πως παλεύει για τα ταξί. Ξέρω ότι το νομοσχέδιο σε γενικές γραμμές είναι καλό, δε λύνει όλα τα προβλήματα ούτε δίνει λεφτά τσάμπα, αλλά θα βοηθήσει τον κλάδο.

Πιστεύω ότι θέλει αγώνα, θα λυθούν πάρα πολλά πράγματα στους επόμενους μήνες. Το μόνο που μας ενδιαφέρει εμάς είναι να περάσει αυτό το νομοσχέδιο και μετά θα παλέψουμε, όπως παλεύουμε τόσα χρόνια. Είμαστε αυτοδημιούργητοι, δεν έχουμε πάρει καμία επιδότηση από το κράτος κι ακόμα ο νόμος δεν προβλέπει κάτι. Δε ζητάμε επιχορηγήσεις, δε ζητάμε να μας βοηθήσουν, αυτό που ζητάμε είναι η μεταφορά να γίνεται νόμιμα. Η μεταφορά γίνεται από τα ΕΔΧ κι όχι από τα ΙΧ αυτοκίνητα. Άλλη ασφάλεια παρέχει ένας οδηγός που είναι 30 χρόνια στο τιμόνι, που έχει πάρει μια ειδική άδεια και κάνει το επάγγελμα του ταξιτζή κι άλλη ασφάλεια παρέχει ένα αυτοκίνητο ΙΧ το οποίο δεν ασφαλίζει –νομίζω- και τους υπόλοιπους επιβάτες. Κι Αν γίνει κάτι για τους πελάτες τα πράγματα θα είναι σκούρα.

Ο υπουργός Μεταφορών κ. Σπίρτζης παρέστη στα εγκαίνια των νέων σας γραφείων. Ποια η άποψή σας για το έργο του;

Για μένα ο υπουργός είναι πάρα πολύ καλός. Δεν είχα αυτή την άποψη, Άλλαξαν πάρα πολλά πράγματα μετά τα εγκαίνια των νέων γραφείων μας στα οποία παρέστη. Κατάλαβα ότι είναι ένας άνθρωπος που ενδιαφέρεται να μας βοηθήσει, μετά τον Στυλιανίδη ο οποίος κι εκείνος προσπάθησε να μας βοηθήσει αλλά η κυβέρνησή του τον απομάκρυνε. Εύχομαι να μη συμβεί το ίδιο και με τον κ. Σπίρτζη. Είναι το μόνο άτομο από το 1981 που είμαι που βγαίνει και λέει τα πράγματα σωστά και καθαρά, που δείχνει ότι είναι υπέρ του επαγγέλματος και δείχνει τη θέληση να βοηθήσει όσο μπορεί για να φτιάξουν τα πράγματα σε αυτό το επάγγελμα.

Τι προβλέπετε για τα ραδιοταξί ειδικότερα;

Από ότι φαίνεται κι από τις τελευταίες εξελίξεις, οδηγούμαστε στην ένωση των ραδιοταξί. Πιστεύω ότι θα το καταλάβουν κι οι συνάδελφοι πρόεδροι από τα υπόλοιπα ραδιοταξί ότι τουλάχιστον στην Αττική πρέπει να μείνουν 2 το πολύ 3 ραδιοταξί που να μπορούν να εξυπηρετούν τον κόσμο, για να μην ψάχνει ούτε Uber ούτε άλλες εφαρμογές που δεν είναι καν ελληνικές, δεν πιστεύουν στην Ελλάδα, δε φορολογούνται στην Ελλάδα. Στην Αθήνα πιστεύω ότι τα μικρά ραδιοταξί δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Αν τους πάρει ο Αστέρας άλλα 1000 άτομα είναι τελειωμένα, κλείσανε.

Πώς επιλέγετε τους συνεργάτες σας οδηγούς;

Τα κριτήριά μας μπορεί να είναι λίγο σκληρά, αλλά όσοι θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας οφείλουν να σέβονται και να υπακούν στον κανονισμό του συνδέσμου. Αν δε γίνει αυτό η συνεργασία διακόπτεται και σε αυτό είμαστε κάθετοι.

Ο κόσμος πρέπει να ξέρει ότι για υπερβολικό κόμιστρο ή για απρεπή συμπεριφορά δίνουμε μια ευκαιρία στους οδηγούς μας, τη δεύτερη έχουν φύγει. Κι έχουμε διώξει πάρα πολλούς σταθμούς γι’αυτό το λόγο, από τους 4.500-5.000 επαγγελματίες που έχουν περάσει από τον Αστέρα.

Αντίστοιχα, υπάρχουν και πάρα πολλοί που έχουν έρθει σε εμάς δυσαρεστημένοι από άλλες αντίστοιχες υπηρεσίες, όπως κι από εδώ έχουν φύγει πολλοί λόγω παραπτωμάτων. Αλλά δεν έχουμε διώξει κανέναν άδικα κι όπου έχουμε κάνει λάθος έχουμε ζητήσει συγγνώμη. Πρέπει να μάθουν κάποιοι συνάδελφοί μου ότι στα Διοικητικά Συμβούλια πρέπει να σέβεται ο ένας τον άλλο.

Με τα σημερινά δεδομένα, τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις, θεωρείτε ότι μπορεί να ζήσει ένας επαγγελματίας αυτοκινητιστής;

Πλούσιος από το ταξί δεν έγινε κανένας. Αν σας πει κανένας ότι έγινε πλούσιος από το ταξί μάλλον κάνει κι άλλες δουλειές που οι περισσότεροι ταξιτζήδες δεν τις κάνουν. Αν μεταφέρεις κόσμο και παίρνεις από 3,50 ευρώ τη φορά και το πολύ πολύ να σου τύχουν 1-2 κούρσες των 10-15 ευρώ, πόσα λεφτά να βγάλεις την ημέρα; Αν κάνεις 100 ευρώ είσπραξη πρέπει να δώσεις στο κράτος 110, άρα από το 2009 και μετά είμαστε όλοι χρεωμένοι. Οι πιο πολλοί συνάδελφοί μου χρωστάνε. Εγώ δε χρωστάω γιατί κάνω δυο δουλειές από το 1981 που ξεκίνησα. Όχι ότι το ταξί δε μπορούσε να μου καλύψει τα έξοδα, αλλά ήθελα κάτι καλύτερο για μένα και για την οικογένειά μου. Το μόνο σίγουρο είναι πως στα ταξί δεν πεινάει κανένας. Θες ένα κιλό ψωμί; Θα βγεις έξω να κάνεις μια κούρσα και θα το πάρεις αν δε χρωστάς πουθενά. Αυτή είναι η ζωή μας.

Κάντε μια αναδρομή από το ξεκίνημα του «Αστέρα» μέχρι σήμερα.

Ο Αστέρας ξεκίνησε το 1997, όταν έφυγα από άλλο συνεταιρισμό ραδιοταξί, δίνοντας μια υπόσχεση στους συναδέλφους μου, ότι σε 5-10 χρόνια θα έχω ξεπεράσει εκείνο τον συνεταιρισμό. Φεύγοντας από εκεί, είχα οργανώσει το ραδιοταξί, είχα κάνει ενοποίηση των κέντρων, είχα βάλει 4ψήφιο νούμερο, είχαμε κάνει γραφεία και το μαράζι μου είναι ότι πήγα πριν 15 μέρες και τα είδα ακριβώς όπως τα είχα αφήσει τότε, ίσως και χειρότερα. Αυτό που χρειαζόμουν ήταν η βοήθειά τους για το επιβατικό κοινό, το κοινό που με στήριζε και με στηρίζει εδώ και 20 χρόνια. Και μου την έδωσαν. Αυτό κράτησε μέχρι ο Αστέρας να πιάσει τις 100.000 διαδρομές. Όταν ξεπεράσαμε περίπου τις 3-4.000 την ημέρα, οι συνάδελφοί μου αδυνατούσαν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες.

Θέλω να ζητήσω ένα μεγάλο συγγνώμη από τους πελάτες που έφυγαν και να πω ότι κάναμε μια καινούργια υποδομή κι ένα καινούργιο ξεκίνημα. Στην πορεία, ο Αστέρας έφτασε να εξυπηρετεί 230.000 διαδρομές μηνιαίως, αλλά κάποια στιγμή όταν βγήκαν οι εφαρμογές πέσαμε ακόμα και στις 45.000. Από 940 σταθμούς τον Αύγουστο του 2013, φτάσαμε στους 480. Τα έξοδα ήταν πάγια που έφταναν τις 60-65.000, με 36 άτομα προσωπικό, λογιστές, δικηγόρους . Με 480 σταθμούς καταλαβαίνετε ότι δεν τα βγάζαμε πέρα.

Τώρα τα πράγματα έχουν βελτιωθεί αισθητά. Κατά μέσο όρο το μήνα εξυπηρετούμε 165-175.000 διαδρομές. Το παλέψαμε και μέσα στην κρίση κάναμε αγορά, γραφεία και center room υπερσύγχρονα. Και μέσα από αυτά μπορούμε να κάνουμε διαχείριση σε όλη την Ελλάδα. Να σημειώσω εδώ ότι δίνουμε τη δυνατότητα στα ραδιοταξί, ειδικά αυτά που είναι στην επαρχία και 20-25 μεμονωμένα αυτοκίνητα σε κάθε περιοχή που δεν έχουν καν ραδιοταξί, να τους κάνουμε διαχείριση από εδώ, με ένα πολύ μικρό μηνιαίο ποσό της τάξης των 5 ευρώ το μήνα συν ΦΠΑ. Πρόκειται για μια σημαντική κατά τη γνώμη μου κίνηση, για τη διευκόλυνση και των επαγγελματιών αλλά και των επιβατών.

Τι πλάνα και στόχους έχει ο «Αστέρας» για το 2018;

Γενικότερα, βλέπω μια βελτίωση στον κλάδο για τη νέα χρονιά, γι’αυτό και πιστεύω ότι κι εμείς σαν συνεταιρισμός θα αναπτυχθούμε. Αυτή τη στιγμή είμαστε κοντά στους 1.000 επαγγελματίες οδηγούς και στα 870 αυτοκίνητα και πιστεύω ότι μέχρι το τέλος του 2018 θα φτάσουμε θα ξεπεράσουμε τους 2.000.

Το καινούργιο μας τηλεφωνικό κέντρο στα νέα γραφεία απαρτίζεται από 16 θέσεις εργασίας για να μπορούμε να απαντάμε γρήγορα στον πελάτη και οι σταθμοί που υπάρχουν να εξυπηρετούν γρήγορα. Από ό,τι γνωρίζω τα περισσότερα ραδιοταξί κι οι εφαρμογές αποφεύγουν να εξυπηρετήσουν η διαδρομή των 3.50 ευρώ. Κι αυτοί οι πελάτες όμως χρειάζονται να μετακινηθούν γιατί κάπου πρέπει να πάνε. Ο Αστέρας το έχει ακόμα αυτό και πιστεύω ότι θα γίνει ακόμα πιο καλή η εξυπηρέτηση με την προσχώρηση νέων σταθμών στον συνεταιρισμό. Από την ώρα που αυξάνονται οι πελάτες πρέπει να αυξήσουμε κι εμείς τα αυτοκίνητά μας.

Επίσης, ετοιμάζουμε μια εφαρμογή για κινητά που θα αφήσει ιστορία, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Γιατί άλλο να τη φτιάξει ταξιτζής κι άλλο να τη φτιάξει επιχειρηματίας. Τη φτιάχνουμε και για να εξυπηρετούνται οι συνάδελφοι αλλά και ο επιβάτης. Πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε κι ας συνεχιστεί η κρίση, γιατί είμαστε μια ομάδα ενωμένη, δουλεύουμε όλοι μαζί, όλοι για έναν κι ένας για όλους.

 

 


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.