Taxi & Driver

Με τους 17χρονους στο τιμόνι, άλλαξε η νομοθεσία των εξετάσεων οδήγησης

Με τους 17χρονους στο τιμόνι, άλλαξε η νομοθεσία των εξετάσεων οδήγησης

Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται ότι το καινούριο νομοσχέδιο με την ονομασία “Οδηγώντας με Ασφάλεια” καταψηφίστηκε στη Βουλή. Όλοι οι συμμετέχοντας συμφώνησαν ότι πρέπει να βελτιωθεί ο τρόπος διεξαγωγής του διπλώματος οδήγησης. Στόχος του νομοσχεδίου είναι να δημιουργήσει καλύτερους οδηγούς και κατά συνέπεια πιο ασφαλείς δρόμους. 

Έτσι, μέσω του νομοσχεδίου επιτρέπεται η χορήγηση προσωρινού διπλώματος στους 17χρονους με την παρουσία ενός έμπειρου οδηγού. Παράλληλα, για να διασφαλιστεί μεγαλύτερη αξιοπιστία στη διαδικασία των εξετάσεων λαμβάνονται 4 νέα μέτρα ασφαλείας: 

  1. Έλεγχος των υποψηφίων 
  2. Κάμερα στα οχήματα οδήγησης 
  3. Διεύρυνση των ελεγκτικών ατόμων 
  4. Νομοθετικές αλλαγές για ΑΜΕΑ και ιστορικά οχήματα 

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες, σχετικά με το νομοσχέδιο “Οδηγώντας με Ασφάλεια”, συνεχίστε την ανάγνωση αυτού του άρθρου. 

Προσωρινό δίπλωμα οδήγησης στους 17χρονους οδηγούς

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο “Οδηγώντας με Ασφάλεια” φαίνεται ότι οι 17χρονοι έχουν την δυνατότητα να δώσουν για δίπλωμα οδήγησης. Ωστόσο, για να μπορέσουν να λάβουν μέρος στις θεωρητικές και γραπτές εξετάσεις πρέπει να έχουν συμπληρώσει το 17 χρόνο της ηλικίας τους. Μόλις συμβεί αυτό, οι νεαροί οδηγοί μπορούν να συμμετάσχουν κανονικά στη διαδικασία χορήγησης διπλώματος. Όμως, σε αντίθεση με όσους έχουν κλείσει τον 18 χρόνο της ηλικίας τους, θα μπορούν να οδηγούν μόνο με την συνοδεία ενός έμπειρου και φυσικά ενήλικα συνοδηγού. Όταν θα γίνουν 18, θα μπορέσουν να λάβουν το κανονικό έντυπο άδειας, με το οποίο θα απαλλαγούν από την υποχρεωτική παρουσία του συνοδηγού. 

Έλεγχος των υποψηφίων 

Κατά τη διάρκεια των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων, οι υποψήφιοι οδηγοί θα ελέγχονται με δύο τρόπους. Πρώτον, οι επιτηρητές θα ταυτοποιούν τα στοιχεία τους, με την  χρήση ψηφιακών μέσων. Οι υποψήφιοι θα κάνουν ψηφιακή δήλωση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης, την οποία θα μπορούν εύκολα και γρήγορα ελέγχουν οι επόπτες. Δεύτερον, θα πραγματοποιείται δειγματολογικός έλεγχος, ο οποίος θα αφορά την απομάκρυνση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών και γενικότερα κάθε είδους ηλεκτρονικής συσκευής.

Προσθήκη κάμερας στα οχήματα οδήγησης 

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι είναι υποχρεωτική η προσθήκη φορητής κάμερας η οποία θα καταγράφει το εσωτερικό της καμπίνας, καθόλη τη διάρκεια των πρακτικών εξετάσεων. Η κάμερα θα ανήκει στο Υπουργείο Μεταφορών και θα πρέπει να έχει μεγάλη ευκρίνεια και να διαθέτει μικρόφωνο. Απώτερος σκοπός είναι η αποφυγή παράνομων συμπεριφορών, όπως η βοήθεια των οδηγών από τους επιτηρητές. 

Επίσης, η κάμερα πρέπει να διαθέτει κάρτα μνήμης, η οποία μετά τη λήξη των εξετάσεων θα παραδίδεται στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας. Παράλληλα, το υλικό της κάμερας θα διατηρείται για 6 μήνες σαν αρχείο, στο Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι η δυνατότητα επανελέγχου του υλικού σε περίπτωση εμπλοκής του οδηγού σε κάποιο τροχαίο ή καταγγελίας. Φυσικά, το νομοσχέδιο έχει την συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Διεύρυνση των ελεγκτικών ατόμων 

Στο νέο νομοσχέδιο που ψήφισε η Βουλή, διευρύνεται το ελεγκτικό σώμα των εξετάσεων. Το υπουργείο προσπαθεί να περιορίσει τις παράνομες συμπεριφορές, με τους επιτηρητές και τους δασκάλους να πληρώνονται παραπάνω χρήματα για να περάσουν τον οδηγό από την διαδικασία των εξετάσεων. Για αυτό το Υπουργείο προχώρησε σε αλλαγές για τους επιτηρητές, τους καθηγητές και τους επόπτες. 

Επιτηρητές

Με αφορμή, την παράνομη συμπεριφορά πολλών επιτηρητών,  το Υπουργείο αποφάσισε να επεκτείνει το σώμα των εξεταστών, δίνοντας ευκαιρίες σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όποιος δημόσιος υπάλληλος το επιθυμεί, μπορεί να γίνει επιτηρητής στις εξετάσεις, αφού πρώτα παρακολουθήσει την σχετική εκπαίδευση. 

Επόπτες

Δημιουργείται ένας καινούριος θεσμός, εκείνος των εποπτών, οι οποίοι θα βρίσκονται μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της πρακτικής εξέτασης. Ρόλος των εποπτών θα είναι να ελέγχουν την διαδικασία, ώστε να διασφαλίζεται η αξιοπιστία της. Σε αυτό το σώμα θα μπορούν να λάβουν μέρος στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας και το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Προτεραιότητα θα έχει το προσωπικό της ΕΛΑΣ, ενώ αν δεν υπάρχουν αρκετά άτομα, το Μητρώο των Εποπτών θα ανοίγει και για το Λιμενικό. 

νέα οδηγός στο τιμόνι
Επόπτες

Εκπαιδευτής

Ο εκπαιδευτής θα πρέπει να κάθεται στη θέση του συνοδηγού, ενώ αρχικό σχέδιο ήταν να βρίσκεται στο πίσω κάθισμα. Ωστόσο, επειδή το νομοσχέδιο είναι ήδη πολύ αυστηρό, το Υπουργείο άκουσε τα επιχειρήματα των φορέων και δεν τοποθέτησε υποχρεωτικά τον καθηγητή στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. 

Νομοθετικές αλλαγές 

Ο Υπουργός Μεταφορών, κύριος Καραμανλής πρόσθεσε στο νομοσχέδιο και άλλες βελτιώσεις, με στόχο ασφαλή οδική συμπεριφορά. ΑΜΕΑ, ιστορικά οχήματα, επαγγελματίες οδηγοί και υποψήφιοι, είναι τα βασικά σημεία με τα οποία ασχολήθηκαν οι αρμόδιοι φορείς. 

Ένσταση δικαιούχων 

Μειώθηκε η προθεσμία που είχαν οι οδηγοί για να κάνουν ένσταση σε περίπτωση αποτυχίας στις εξετάσεις. Συγκεκριμένα, οι οδηγοί που απέτυχαν στις εξετάσεις, μπορούν να κάνουν ένσταση μέσα στις επόμενες 10 ημέρες από την ημέρα δημοσίευσης των αποτελεσμάτων. Μέχρι πρότινος, οι οδηγοί είχαν προθεσμία ενός μήνα για τον επανέλεγχο των εξετάσεων τους. 

Συνταξιοδότηση οδηγών 

Επεκτάθηκε το όριο για τους επαγγελματίες οδηγούς οι οποίοι μπορούν να δουλεύουν μέχρι τα 67 έτη, ακόμα και αν έχουν λάβει ήδη συνταξιοδότηση. Ωστόσο, θα τους αφαιρεθεί το 30% της σύνταξης του. Παράλληλα, ίδιο παρέμεινε το όριο ηλικίας των οδηγών των ΚΤΕΛ, οι οποίοι μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στα 67 έτη.  Αντίθετα, επεκτάθηκε το όριο ηλικίας για τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων, φορτηγών και σχολικών ή τουριστικών λεωφορείων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά των μαθητών. 

ΑΜΕΑ

Το νομοσχέδιο “Οδηγώντας με Ασφάλεια” προβλέπει την ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα. Στόχος του Υπουργείου είναι να μειωθεί η ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία, τα οποία δικαιούνται να λάβουν δίπλωμα οδήγησης. 

Συγχρόνως, μετά από αίτημα της Ομοσπονδίας Βαρήκοων, το νομοσχέδιο προτείνει και δεν υποχρεώνει τις σχολές οδηγών να έχουν διερμηνέα σε όσους υποψηφίους αντιμετωπίζουν προβλήματα κώφωσης. 

Ιστορικά οχήματα

Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού, θα πραγματοποιείται από τους φορείς των ιστορικών οχημάτων. Η χορήγηση της άδειας και των ειδικών πινακίδων θα γίνεται αποκλειστικά από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τις Υπηρεσίες των Περιφερειών. Σε αυτά τα αυτοκίνητα θα μπορούν να συμπεριληφθούν και τα στρατιωτικά που έχουν κατασκευαστεί για τη μεταφορά επιβατών και έχουν αξιοποιηθεί από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Στα ιστορικά οχήματα θα εκδίδεται μία άδεια κυκλοφορίας με διάρκεια 5 ετών, ενώ δεν γλιτώνουν τον ετήσιο έλεγχο από το ΚΤΕΟ και την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. 

Πηγές: 

Exit mobile version