Η περίοδος που οι τιμές των καυσίμων ξεπερνούσαν μετά βίας το €1 στην Κύπρο, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, ενώ το τελευταίο διάστημα οι τιμές καταγράφουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, σε διάστημα μερικών ωρών.
Ακόμα και τα φθηνότερα πρατήρια δεν μπορούν να αντισταθούν στο ράλι των τιμών του μαύρου χρυσού που καταγράφεται σε παγκόσμιο επίπεδο με πετρέλαιο Brent και αμερικανικό αργό να κυμαίνονται στα 77,73 δολάρια και 67,06 δολάρια το βαρέλι αντίστοιχα. Στην κυπριακή αγορά η αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης αποτυπώνεται σε νέα ιστορικά ρεκόρ σε σχέση με το 2014.
Μια ματιά στα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών είναι ενδεικτική για την αύξηση στα καύσιμα. Πριν από ένα χρόνο και συγκεκριμένα στο δελτίο επισκόπησης των τιμών που καταγράφηκε στις 29 Μαΐου 2017, η λιανική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων ανερχόταν στα 12,01. δηλαδή 12 σεντς λιγότερα σε σχέση με τις σημερινές τιμές, που βρίσκουν τη μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων στο €1,333, στο €1,383 την αμόλυβδη 98 οκτανίων, ενώ το πετρέλαιο κίνησης στο €1,347. Το ακριβότερο πρατήριο στη Λάρνακα με 1,369 την αμόλυβδη 95, και 1,418 την αμόλυβδη 98 οκτανίων. Ακριβότερη επαρχία είναι η Πάφος με τον μέσο όρο της αμόλυβδης 95 να καταγράφεται στα 1,340, ενώ η φθηνότερη είναι η Λευκωσία με την αντίστοιχη μέση τιμή να φτάνει το 1,330.
Φόροι το 50% της τιμής
Ζήτημα το οποίο επανέρχεται κάθε φορά που οι τιμές των καυσίμων παίρνουν την ανιούσα είναι το γεγονός ότι από την τελική τιμή, μόνο το 50% αντιστοιχεί στο καύσιμο, ενώ το υπόλοιπο 50% διαμορφώνεται από τον ΦΠΑ (€0,199/λίτρο), φόρο κατανάλωσης και ΚΟΔΑΠ (€0,49/λίτρο), εκτιμώμενο μέσο περιθώριο κέρδους εταιριών και πρατηρίων ( €0,125/ λίτρο) και εκτιμώμενο μέσο σταθμισμένο κόστος του προϊόντος (€0,435 /λίτρο). Άρα από την τελική τιμή των €1,325 το €0,624 είναι φόροι, ενώ στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης από το €1,185 οι φόροι ανέρχονται στο €0,535. Ωστόσο, αυτή τη φορά το θέμα δεν περιορίζεται σε συζητήσεις και στις αντιδράσεις μερίδας καταναλωτών και επαγγελματιών οδηγών, αλλά παίρνει τον δρόμο της Βουλής, και συγκεκριμένα την Επιτροπή Εμπορίου, η οποία προτίθεται να θέσει επί τάπητος το ζήτημα σε επόμενη της συνεδρία, στην οποία θα κληθεί να παραστεί και ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης. Το ζήτημα που προκύπτει κάθε φορά που το θέμα έρχεται στην επιφάνεια είναι οι απώλειες των εσόδων του κράτους από μια ενδεχόμενη αναθεώρηση του ύψους της φορολογίας, που θα δημιουργήσουν τρύπα στα δημόσια οικονομικά. Φτάνει μόνο να αναφερθεί ότι η κατανάλωση καυσίμων στην Κύπρο ξεπερνά το ένα εκατομμύριο τόνους ανά έτος.
Ζητούν εξαιρέσεις τα ταξί
Κάθε φορά που ανεβαίνει η τιμή στα καύσιμα, ηχεί και το καμπανάκι κινδύνου για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί, που βλέπουν το περιθώριο κέρδους τους να συρρικνώνεται αναλόγως των διεθνών τάσεων των τιμών στο πετρέλαιο, και όχι μόνο. Εκπρόσωποι τοπικών συνδέσμων επαγγελματικών οδηγών ταξί τόνισαν στην «Κ» την ανάγκη για ρύθμιση της κατάστασης κατά τρόπο ώστε είτε να απολαμβάνουν είτε εξαίρεσης της φορολογίας των καυσίμων, είτε να λαμβάνουν κάποιου είδους επιχορήγησης, πρακτική που ακολουθείται στην περίπτωση των οδηγών λεωφορείων. Κατά μέσο όρο οι οδηγοί ταξί καταναλώνουν 150 λίτρα καυσίμων. Βάσει των τελευταίων τιμών για 150 λίτρα αμόλυβδης 95 οκτανίων οι οδηγοί πληρώνουν €200 την εβδομάδα, ενώ τα έξοδά τους σε μηνιαία βάση για τα καύσιμα, κυμαίνονται στα €1000. Κόστος το οποίο δεν μετακυλίεται στους επιβάτες των ταξί με αύξηση των κομίστρων και της ταρίφας που παραμένει στα 3,41 και 4,30 για τις βραδινές ώρες, ενώ ανά χλμ. χρεώνεται 78 σεντς και 82 σεντς αντίστοιχα.
Στα Κατεχόμενα οι οδηγοί
Την ώρα που οι τιμές στις ελεύθερες περιοχές για όλα τα είδη καυσίμων ξεπερνούν το 1,30, στα Κατεχόμενα κυμαίνονται κάτω από €1. Με τις τιμές των καυσίμων να διαμορφώνονται βάσει απόφασης της ψευδοκυβέρνησης, οι τιμές όλων των εταιριών είναι οι ίδιες. Συγκεκριμένα στοιχεία που έχει η «Κ» στην κατοχή της, το μεσημέρι της Παρασκευής οι τιμές για την αμόλυβδη 95 οκτανίων ήταν στο €0,80, η αμόλυβδη 98 στο €0,83 και το πετρέλαιο κίνησης στο €0,77. Πρόκειται για τεράστια διαφορά που ίσως να βάζει σε πειρασμό αρκετούς οδηγούς να περάσουν στις κατεχόμενες περιοχές για λίγα λίτρα βενζίνης. Στην περίπτωση των επαγγελματιών οδηγών λόγω των αυξημένων αναγκών στα καύσιμα και εν τη απουσία φοροελαφρύνσεων, όπως αναφέρεται από τις τάξεις των οδηγών ταξί, η μετάβαση στα Κατεχόμενα για γέμισμα του ρεζερβουάρ είναι στην ημερήσια διάταξη. Ζήτημα που απασχολεί Υπουργείο Μεταφορών, και την αρμόδια επιτροπή στη Βουλή ωστόσο λύσεις δεν έχουν εξευρεθεί.
Διεθνείς οι λόγοι
Αυτό που αναφέρεται ίσως για πρώτη φορά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα των καυσίμων χονδρικού και λιανικού αλλά και καταναλωτών είναι η παραδοχή ότι το ζήτημα της εκτόξευσης των τιμών είναι απόρροια διεθνών εξελίξεων που αφορούν κυρίως τις αποφάσεις Τραμπ για επιβολή κυρώσεων σε Ιράν και Βενεζουέλα. Συγκράτηση των τιμών αναμένεται να επιφέρει η πρόταση για αύξηση της παραγωγής πετρελαίου, κατά ένα εκατ. βαρέλια την ημέρα. Πρόταση για την οποία, ωστόσο, δεν φαίνεται να έχει εξασφαλιστεί ακόμα η συμφωνία των υπόλοιπων χωρών εξαγωγής πετρελαίου τόσο εντός όσο και εκτός ΟΠΕΚ. Εξελίξεις για την υιοθέτηση ή όχι της πρότασης και οριστικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν στις 22-23 Ιουνίου, στη συνάντηση των υπουργών Ενέργειας των εμπλεκόμενων χωρών, που θα λάβει χώρα στη Βιέννη.
Μαρία Νεοκλέους, http://m.kathimerini.com.cy/
Τελευταία νέα
- Βιολογικός καθαρισμός αυτοκινήτου: Πότε και γιατί γίνεται;
- Αιτίες υπερθέρμανσης κινητήρα αυτοκινήτου
- Αξίζει η μικτή ασφάλεια αυτοκινήτου;
Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.