Taxi & Driver
Uber
Η Uber στην Ελλάδα: Ξεκίνησε ως ελπίδα, εξελίχθηκε σε μάστιγα

Η Uber στην Ελλάδα: Ξεκίνησε ως ελπίδα, εξελίχθηκε σε μάστιγα

Στο άρθρο αυτό προσπαθούμε να αποτυπώσουμε την ιστορία της πιο αμφιλεγόμενης εταιρείας των τελευταίων ετών στην Ελλάδα. Η διαδρομή της Uber από το 2014 όταν και εμφανίστηκε στην Αθήνα, μέχρι και σήμερα που αποτελεί «κόκκινο πανί» για όλους τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές αλλά και για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Τo 2014 η Uber ήρθε στην Αθήνα αρχικά μόνο με την υπηρεσία uberTAXI, ενώ συνεργάστηκε με επαγγελματίες, οδηγούς ταξί με άδεια αποκλειστικά στη περιοχή της Αθήνας. Το κόμιστρο για τη μεταφορά με τα οχήματα της Uber ακολούθησε το τιμολόγιο που ορίζεται από το υπουργείο Μεταφορών για τα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα.

Ο Alexandre Drοulers, επικεφαλής επέκτασης της Uber για την περιοχή της Δυτικής Ευρώπης, είχε βρεθεί τότε στην Αθήνα και είχε δηλώσει πως θεωρεί την πόλη έναν βασικό παίχτη της αγοράς, αφού πρόκειται για μία πόλη τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων στην οποία υπάρχουν πολλά ταξί, τα οποία όμως δεν χρησιμοποιούνται με τον κατάλληλο τρόπο. Βασικός στόχος ήταν ο χρήστης να μπορεί να βρει ταξί μέσα σε μόλις δύο λεπτά. Με μότο της καμπάνιας το «Uber Παντού» η εταιρεία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται σε μια αγορά, έχοντας ήδη βασικούς ισχυρούς αντιπάλους (Taxibeat και Taxiplon) που είχαν κατακτήσει  σημαντικό μερίδιο της αγοράς.

Στα δυνατά «σημεία» της εταιρείας συμπεριλαμβάνονταν η μείωση του χρόνου αναμονής, η παρακολούθηση στο χάρτη της διαδρομής και ο εντοπισμός της συντομότερης διαδρομής. Ενώ το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ήταν πώς πρώτη εκείνη καθιέρωσε την ηλεκτρονική πληρωμή μέσω κάρτας, τη στιγμή που εν μέσω capital controls οι αντίστοιχες εταιρείες δεν παρείχαν αυτή τη δυνατότητα.

Το UberX που έφερε τα πάνω κάτω

Στα σχέδια της Uber για την Ελλάδα δεν ήταν μέχρι πρότινος η λειτουργία του UberΧ. Ο επαναπροσδιορισμός της στρατηγικής της εταιρείας έφερε τον Σεπτέμβριο 2015 την συγκεκριμένη υπηρεσία, όπου οδηγοί (όχι οδηγοί ταξί) προσλαμβάνονται από αδειοδοτημένες εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων που συνεργάζονται με την Uber ή διαθέτουν άδεια ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό και μεταφέρουν τους πελάτες στον τελικό τους προορισμό, πάλι μέσω της εφαρμογής. Εδώ προκύπτει και η μεγάλη αναταραχή.

Στην ουσία, μιλάμε για άσκηση μεταφορικού έργου από ιδιώτες μη επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι ούτε κατέχουν επαγγελματική άδεια, αλλά ούτε και αποδίδουν στο κράτος τις νόμιμες εισφορές επί των κερδών τους. Και όλα αυτά, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που έχει πληγεί καθοριστικά από την κρίση. Τα τελευταία χρόνια δεκάδες είναι οι εταιρείες που φαίνεται να παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες μεταφοράς και οι οποίες κατηγορούνται ότι παρουσιάζουν παθητικό στους ισολογισμούς τους αποκρύπτοντας τεράστια έσοδα. Τα δε χρήματα πολλές φορές εμφανίζονται σε χώρες-φορολογικούς παραδείσους. Παρόλα αυτά, η εταιρεία επιμένει να αποκαλεί τους οδηγούς «συνεργάτες» (ή «ανεξάρτητους εργολάβους») και όχι υπαλλήλους. Στη χώρα μας η Uber βασίζεται στον Ν. 4093/2012 που προβλέπει ότι οι οδηγοί είναι όλοι υπάλληλοι εταιρειών αδειοδοτημένων από τον ΕΟΤ (γραφεία ενοικίασης οχημάτων και τουριστικά γραφεία) για ενοικίαση Ι.Χ. με οδηγό.

«Απολύτως κάθε διαδρομή, η οποία λαμβάνει χώρα στην εφαρμογή μας, καταγράφεται ηλεκτρονικά και αυτόματα, χωρίς να μεσολαβεί ανθρώπινο χέρι. Τις υπηρεσίες προσφέρουν ελληνικές αδειοδοτημένες επιχειρήσεις οι οποίες πληρώνουν όλους τους φόρους, στην Ελλάδα. Πλατφόρμες όπως η Uber δεν είναι μέρος του προβλήματος αλλά της λύσης στη φοροδιαφυγή», ανέφερε σε συνέντευξή του («Ναυτεμπορική», 30.5.2017) ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στην Αθήνα, Μανώλης Μανασσάκης.

 

Η εταιρεία, όπως έγινε και σε άλλες πόλεις, όπως το Παρίσι και το Βερολίνο, βρέθηκε αντιμέτωπη με δικαστικές διαμάχες, αντιμετώπισε αντιδράσεις απ’ τους οδηγούς ταξί, παρόλο που μόνο οι επαγγελματίες αδειοδοτημένοι οδηγοί ταξί μπορούσαν να γίνουν μέλη της «οικογένειας» UberTaxi. Τότε, μάλιστα, το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής είχε καλέσει τους οδηγούς να μην ενταχθούν στην υπηρεσία της Uber.

Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και το εν (μακρά) αναμονή νομοσχέδιο

«Η Uber δεν είναι μια απλή εφαρμογή έξυπνων τηλεφώνων, αλλά εταιρεία μεταφορών». Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που πάρθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου αποτέλεσε καίριο χτύπημα για την λειτουργία της εταιρείας στις ευρωπαϊκές χώρες. Όχι τόσο γιατί θα αλλάξει άμεσα τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, αλλά κυρίως γιατί θα δώσει το πράσινο φως στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές στην Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιμετωπίσουν την Uber όπως περίπου και μια παραδοσιακή εταιρεία με ταξί.

Στο πλαίσιο αυτό κινείται και το νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, το οποίο αναμένεται εδώ και περίπου 1 χρόνο από τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές προκειμένου να βάλει φρένο στην ανεξέλεγκτη κατάσταση που έχει δημιουργήσει στον κλάδο του ταξί η παρουσία της αμερικανικής εταιρείας. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου έδωσε το καλύτερο «πάτημα» στο κράτος για τον περιορισμό της δράσης της Uber , ωστόσο το νομοσχέδιο ακόμα δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση, παρά τον μεγάλο αγώνα που δείχνει να πραγματοποιεί προς αυτή την κατεύθυνση ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.