Taxi & Driver

Η Skoda Octavia RS ήταν (και είναι) το φθηνότερο οικογενειακό «γκάζι»

Δε χρειάζεται να ασχολείται κανείς ιδιαίτερα με τα τεκταινόμενα του αυτοκινήτου για να διαπιστώσει τη ραγδαία εξέλιξη της Skoda.

Αρκεί μια ματιά στα ρεκόρ πωλήσεων που σημειώνουν τα τσέχικα αυτοκίνητα, αλλά και την ενόχληση της «μαμάς» VW με την ποιότητα των μοντέλων της θυγατρικής εταιρίας. Το σημείο καμπής για τους Τσέχους δεν ήταν άλλο από την πρώτη Octavia.

Παρουσιάστηκε το 1996 και κατευθείαν προσέλκυσε το αγοραστικό κοινό με την ασυναγώνιστη σχέση χώρων/αξίας. Την εποχή εκείνη δύσκολα αγόραζες πιο πολύ αυτοκίνητο με τα λεφτά που απαιτούνταν για την αγορά της Octavia. 4,5 μέτρα «κούρσα», με άπλετους χώρους για 4 και πολύ καλούς για 5 επιβάτες, συνοδευόμενοι από ένα πορτμπαγκάζ χωρητικότητας 530 λίτρων (1.328 λίτρα με τα καθίσματα αναδιπλωμένα) και μηχανικά μέρη από το VW Golf 4ης γενιάς για λίγο πάνω από 4,5 εκατομμύρια δραχμές (γύρω στις 15.000 ευρώ) ήταν ακαταμάχητος συνδυασμός. Σύμφωνοι, ο 1.600αρης MPI των 102 ίππων δεν ενθουσίαζε με την απόδοσή του, όμως ήταν επαρκής, ωστόσο υπήρχαν μοτέρ στην γκάμα του μικρομεσαίου/μεσαίου οικογενειακού για όλα τα γούστα. Τα πλέον απαιτητικά ικανοποιούνταν με την κορυφαία RS.

Στην ουσία η πρώτη Octavia RS ήταν ένα κράμα VW Golf GTI και πρώτου SEAT Leon Cupra. Πιο δυνατή από το πρώτο, πιο πολιτισμένη και άνετη από το δεύτερο, η τσεχική εκτέλεση του «γκαζάτου» οικογενειακού αποτελούσε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα αυτοκίνητα που μπορούσε να αγοράσει κανείς, πίσω στο 2002 που λανσαρίστηκε. Έναντι 8.295.000 δραχμών (ή περίπου 23.800 ευρώ) ο ενθουσιώδης οικογενειάρχης συνόδευε τους ανωτέρω εξαιρετικούς χώρους με 180 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 235 Nm ροπήςσταθερά από τις 1.950 μέχρι τις 5.500 σ.α.λ., μαζί με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, 4πίστονες δαγκάνες φρένων, σπορτίφ μα συνάμα διακριτική εμφάνιση και το κυριότερο: 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9 δλ. και τελική ταχύτητα 235 χλμ./ώρα.

Αν κάποιος ήθελε να συναγωνιστεί αυτά τα νούμερα 18 χρόνια πριν σε οικογενειακό αυτοκίνητο, θα έπρεπε να απευθυνθεί στο πολύ πιο ειδικό Subaru Impreza WRX (το στρογγυλοφάναρο) ή να ανέβει κατηγορίες τιμής και να αναζητήσει κάποιο premium γερμανικό σεντάν όπως η BMW 325, η Mercedes C230 Kompressor και το Audi Α4 1.8Τ των 190 ίππων. Σε συνδυασμό δε με τη μέση τιμή της κατανάλωσης στα 8 λίτρα/100 χλμ., την Octavia RS την έλεγες και «ευκαιρία». Είναι χαρακτηριστικό πως σήμερα στα ίδια λεφτά περίπου, συναντάμε την Octavia Limo 1.5 TSI 150 PS DSGστην έκδοση Style (24.180 ευρώ). Άλλες εποχές και διαφορετικές ισοτιμίες βέβαια, αλλά παίρνουμε μια ιδέα του πόσο οικονομικές ήταν οι επιδόσεις της πρώτης RS.

Επιδόσεις που γίνονταν ακόμα καλύτερες με μόλις 500.000 δραχμές παραπάνω και την προσθήκη του πακέτου βελτίωσης ΑΒΤ, το οποίο συνοδευόταν και από εργοστασιακή εγγύηση. Οι 180 ίπποι ανέβαιναν στους 210, τα 235 Nm ροπής στα 300, με το ρυθμό της επιτάχυνσης να σημειώνει ανάλογα αυξητικούς ρυθμούς: το 0-100 χλμ./ώρα έπεφτε στα6,8 δλ., ενώ η τελική «φλέρταρε» με τα 250 χλμ./ώρα. Μπόνους η μεγάλη αεροτομή, για μεγαλύτερη ταύτιση με την Octavia WRC του Armin Schwarz και τα Impreza STI/Lancer Evo της εποχής.

Σήμερα μια καλοσυντηρημένη Octavia RS του 2005, ας πούμε, μπορεί να βρεθεί γύρω στις 5.500 ευρώ με έναν μέσο όρο διανυθέντων χιλιομέτρων στις 150.000 χιλιόμετρα. Εφόσον ακολουθήσετε τις συμβουλές μας και διαπιστώσετε πως το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται στα στάνταρ, μπορείτε να αποκτήσετε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο με επιδόσεις που έχουν άνετα πέραση ακόμα και σήμερα, μιάμιση δεκαετία από όταν τα σήματα RS βρέθηκαν για πρώτη φορά στις αντιπροσωπείες.