Taxi & Driver
Νίκος Δρανδάκης taxibeat
Δρανδάκης: Γκρίζα ζώνη μέσα στο νόμο οι δίμηνες συμβάσεις

Δρανδάκης: Γκρίζα ζώνη μέσα στο νόμο οι δίμηνες συμβάσεις

Για το τέως Taxibeat μίλησε ο ιδρυτής του, Νίκος Δρανδάκης, στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm και στην εκπομπή «Με το Ν και με το Σίγμα» με το δημοσιογράφο Νίκο Σαμοϊλη.

Μίλησε για το πώς ξεκίνησε η ιδέα, για την πώληση της εφαρμογής σε ξένο επενδυτή, καθώς και για το θεσμικό πλαίσιο που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση.

Μεταξύ άλλων, δήλωσε:
Στήσαμε την εφαρμογή αρχές του ’11, τέσσερις προγραμματιστές και τη λανσάραμε 17 Μάιου του 2011 όπου έτυχε μιας τεράστιας αποδοχής. Εν μέσω βαθιάς κρίσης, σε μια περίοδο που τα ταξί κάνανε ατέλειωτες ουρές στους δρόμους περιμένοντας για πελάτη και τους δίναμε απάντηση σε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα γιατί μη έχοντας πελάτη εμείς τους λέγαμε μπορείς να κατεβάσεις την εφαρμογή δωρεάν, μπορείς να πάρεις τους πελάτες μας και αν πάρεις πελάτη μπορείς να πληρώνεις μια μικρή προμήθεια σε εμάς, αν δεν παίρνεις πελάτη δεν πληρώνεις τίποτα. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο πέτυχε στην μια πλευρά της εξίσωσης και στην άλλη πλευρά της εξίσωσης έγινε viral η εφαρμογή σε λίγες εβδομάδες, κυρίως γιατί τους δίναμε ένα πολύ καλό value proposition που ήταν ότι βλέπεις τα ταξί που είναι γύρω σου, βαθμολογείς και επιλεγείς μετά όταν ξαναπάρεις ταξί τον πιο καλά βαθμολογημένο οδηγό. Δεν ήσουν υποχρεωμένος να πάρεις τον πιο κοντινό, μπορούσες να επιλέξεις να πάρεις τον πιο καλό και όχι απαραίτητα τον πιο κοντινό, και αυτό άρεσε επίσης πολύ στον κόσμο. Κυρίως αυτό που άρεσε στον κόσμο ήταν ότι δημιουργήθηκε ένας μηχανισμός φήμης σε ένα κλάδο που δεν είχε φήμη.

 

Για το θεσμικό πλαίσιο που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση

Το βασικό πρόβλημα γύρω από την νέα πρόταση του υπουργείου είναι η απαίτηση να αδειοδοτηθούμε κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να πάρουμε άδεια από το υπουργείο για να λειτουργήσουμε, και μετά αφού αδειοδοτηθούμε θα πρέπει να κάνουμε μια σειρά πράγματα όπως για παράδειγμα οι δίμηνες συμβάσεις οι οποίες είναι μια τεραστία γκρίζα ζώνη μέσα στο νόμο. Γιατί δεν λέει ο νόμος τι είδους συμβάσεις πρέπει να είναι αυτές και αν πρέπει να τις ανανεώνουμε διαρκώς κτλ. Το μεγάλο όμως πρόβλημα είναι η αδειοδότηση πρώτα από όλα γιατί αντίκειται σε μια πολύ σαφή ευρωπαϊκή κοινοτική οδηγία η οποία λέει εμείς ως διαμεσολαβητές δεν πρέπει να ζητείται από τις κυβερνήσεις να αδειοδοτούμαστε, κυρίως όμως ότι το νομοσχέδιο ζητάει να αδειδοτούμαστε μια πολύ βαριά γραφειοκρατική διαδικασία και μετά αυτή η ύπαρξη της άδειας είναι μια δαμόκλειος σπάθη πάνω από μας και από κάθε εταιρεία του κλάδου η οποία απειλείται να κλείσει ουσιαστικά για πάρα πολλές διαφορετικές ασήμαντες ή και μεγάλες αφορμές. Περιγράφονται μέσα στο νομοσχέδιο όπου μπορούμε  να χάσουμε την άδεια μας για πλάκα κυριολεκτικά και δεν μπορεί κάποιος να λειτουργήσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον στο οποίο μπορεί να αναπτύξει κάτι τέτοιο, να επενδύσει κεφάλαια και μια μέρα ξαφνικά να χάσει την δουλειά του, να κλείσει η εταιρεία για κάτι πραγματικά ασήμαντο. Ένα θέμα είναι οι συμβάσεις με τους οδηγούς οι οποίες οφείλουν να είναι δίμηνες. Το πρόβλημα είναι το εξής, ότι εμείς έχουμε 8.000 οδηγούς πολύ σύντομα θα είναι 10.000 έτσι όπως μεγαλώνουμε, θα πρέπει να ζούμε σε μια διαρκή αγωνία αν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις με όλους τους οδηγούς.

ΔΗΜ: Δεν σας λέει ότι πρέπει να έχετε τουλάχιστον τρεις οδηγούς;
Ν. ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Βεβαίως, αυτό δεν μας ενοχλεί ιδιαίτερα. Αυτό επιβάλει να έχουμε συμβάσεις με το σύνολο των οδηγών. Δηλαδή αν ο οδηγός στο δρόμο πιαστεί να παραλαμβάνει πελάτη εξ ονόματός μας και να μην έχει έγκυρη άδεια τότε μας παίρνει την άδεια, κλείνει την επιχείρηση. Από τρεις και πάνω υποχρεούσαι όλους τους οδηγούς σου, να τους έχεις με σύμβαση και εφόσον ελεγχθεί κάποιος στο δρόμο και βρεθεί να μην έχει σύμβαση σου κλείνουν την εταιρεία! Πολύ εύκολα μπορεί κάποιος να έχει ξεχάσει να ανανεώσει την σύμβαση του και θα πρέπει να ζούμε κάτω από αυτόν τον τρόμο. Σίγουρα δεν είναι κάτι με το οποίο ενισχύουμε και ευνοούμε την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα. Είναι ένα εμπόδιο, είναι ένα μεγάλο πρόβλημα! Απαιτεί από εμάς να δημιουργήσουμε μια νομική υπηρεσία η οποία θα διαχειρίζεται όλη μέρα αυτή τη χαρτούρα ουσιαστικά, ακόμα κι αν είναι ηλεκτρονική.

Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Όλες μας οι συναλλαγές, όλα μας τα έσοδα φορολογούνται στην Ελλάδα. Δηλαδή εμάς τα έσοδά μας προέρχονται από τις προμήθειες που χρεώνουμε τους οδηγούς. Για κάθε συναλλαγή, για κάθε διαδρομή που παίρνει ο οδηγός εκδίδεται τιμολόγιο. Για όλες οι διαδρομές μιας εβδομάδας κάθε οδηγού εκδίδεται τιμολόγιο. Εκδίδουμε κάθε εβδομάδα περίπου 6.000-7.000 τιμολόγια με την ελληνική μας εταιρεία, με το ΦΠΑ του και αποδίδουμε μετά το ΦΠΑ και οποιαδήποτε άλλη νόμιμη χρέωση έχουμε. Είμαστε ήδη εκεί, δεν φέρνει κάτι καινούργιο το νομοσχέδιο όσον αφορά εμάς τουλάχιστον σε αυτό το κομμάτι.

ΔΗΜ: Άρα λέτε ότι δεν αλλάζει κάτι σε εσάς, ακόμα και εταιρεία μεταφορικού έργου να θεωρηθείτε δεν αλλάζει κάτι φορολογικά όλο αυτό.
Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Αλλάζουν παρά πολλά. Δεν γίνεται να θεωρηθούμε εταιρεία μεταφορικού έργου, δεν παρέχουμε μεταφορικό έργο! Μια εταιρεία μεταφορικού έργου έχει έναν πολύ σημαντικό έλεγχο στο μεταφορικό έργο, εμείς δεν έχουμε κανέναν έλεγχο στο μεταφορικό έργο. Εμείς κάνουμε διαμεσολάβηση, το μεταφορικό έργο το παρέχει ο ιδιοκτήτης του ταξί ο οποίος κάνει την μεταφορά. Αυτός είναι ο πάροχος του μεταφορικού έργου.

ΔΗΜ: Αν αύριο με το νομοσχέδιο αναδειχθείτε σε μια εταιρεία μεταφορικού έργου, πέραν των συμβάσεων που μπορεί ενδεχομένως στην πορεία να αλλάξει το νομοσχέδιο αλλάζει κάτι άλλο για εσάς;
Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Η πλήρης ευθύνη για το μεταφορικό έργο. Ό,τι συμβεί, ατύχημα, κακή υπηρεσία του οδηγού, ο οδηγός κάνει κάποιο ποινικό αδίκημα κατά τη διάρκεια της δουλειάς του, ό,τι και να γίνει είμαστε εμείς υπεύθυνοι πλέον, έχουμε πλήρη ευθύνη για οτιδήποτε συμβεί στη διάρκεια της μεταφοράς 15.000 αυτοκίνητων στη διάρκεια όλης της ημέρας στην Αθήνα. Δεν μπορούμε εμείς να φέρουμε ευθύνη για οτιδήποτε συμβαίνει, αυτή είναι η έννοια της μεταφορικής εταιρείας, έχουμε πλήρη ευθύνη στα πάντα! Δεν έχουμε κανένα έλεγχο πάνω στο τι προϊόν παρέχεται, στην παροχή του προϊόντος δεν έχουμε έλεγχο άλλα θα έχουμε την πλήρη ευθύνη για ότι συμβαίνει!
Ο χαρακτηρισμός εταιρεία παροχής μεταφορικού έργου αυτονόητα υπονοεί όλα όσα περιγράφω αυτή τη στιγμή.
Επίσης ένα μέρος αυτής της κουβέντας έχει να κάνει με το γεγονός ότι παρέχουμε κάποιες υπηρεσίες όπως διευκόλυνση στην πληρωμή, δηλαδή μπορείς να βάλεις την πιστωτική σου κάρτα και να γίνει η πληρωμή μέσα από την πιστωτική κάρτα, και γι’ αυτό το λόγο αρκετοί λένε ότι δε δικαιούσαι να το κανείς, εμείς πιστεύουμε ότι δικαιούμαστε να το κάνουμε, και η ευρωπαϊκή κοινοτική οδηγία το λέει, αλλά λένε ότι δεν δικαιούσαι να το κανείς και επειδή κανείς αυτό το πράγμα πρέπει να γίνεις εταιρεία που παρέχει μεταφορικό έργο γιατί είναι παράνομο ο διαμεσολαβητής να παρέχει διευκόλυνση στην πληρωμή. Και λέω το εξής, ένα ζητούμενο είναι να συζητήσουμε αν πράγματι έχουμε ή δεν έχουμε δικαίωμα. Η ευρωπαϊκή επιτροπή λέει ότι οι πλατφόρμες διαμεσολάβησης έχουν δικαίωμα να το κάνουν ακόμα όμως κι αν κάποιος νομοθέτης πει ότι δεν δικαιούμαι να το κάνω ως διαμεσολαβητής, η λογική λέει ότι αυτό που πρέπει να κάνει ο νομοθέτης είναι να με τιμωρήσει. Να μου πει μην το ξανακάνεις ή αν το κανείς θα σε τιμωρήσω, θα σου βάλω πρόστιμο ή οποιαδήποτε άλλη ποινή.
Σε αυτή την περίπτωση ο νομοθέτης κάνει το εξής, επειδή λέει κανείς αυτό που δεν πρέπει να το κανείς σου αλλάζω κατηγορία επαγγέλματος και σε κάνω κάτι άλλο.
Δεν είναι καθόλου συναφές! Εμείς έχουμε επιλέξει να ανήκουμε στην κοινωνία της πληροφορία και είμαστε εταιρεία η οποία διανέμει πληροφορίες μόνο, δεν παρέχει μεταφορικό έργο! Είμαστε στην κοινωνία της πληροφορίας!

Για τις συμβάσεις με τους οδηγούς

Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Αυτές τις συμβάσεις δεν τις δέχεται το υπουργείο, θέλει να έχουν ορισμένη διάρκεια, πρέπει να λήγουν κάπου, όποτε θα πρέπει να κάνουμε καινούργιες συμβάσεις. Επίσης δεν ξέρουμε αν οι συμβάσεις που έχουμε εμείς με τους οδηγούς καλύπτουν το υπουργείο ως προς το περιεχόμενο τους δηλαδή, αυτά που γραφούν μέσα οι συμβάσεις δεν ξέρουμε αν το υπουργείο τις δέχεται. Ρώτησα τον συνεργάτη του υπουργού και μου είπε κάνε μια απλή σύμβαση, γενικώς. Αυτή η γκρίζα ζώνη δεν μπορεί να υπάρχει, δεν μπορεί να λέει ο υπουργός κάνε ότι σύμβαση νομίζεις. Πρέπει να είναι σαφής ο νόμος γιατί εγώ αυτή τη γκρίζα ζώνη δεν μπορώ να την αφήσω.
Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Οι συμβάσεις που έχουμε δεν ισχύουν για το υπουργείο, θέλει καινούργιες συμβάσεις οι οποίες θα είναι συγκεκριμένες. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόβλημα με τις συμβάσεις με τους οδηγούς επίσης-ο νόμος λέει οι οδηγοί έχουν δικαίωμα να καταγγείλουν αυτές τις συμβάσεις πριν την λήξη τους, εμείς όμως δεν το έχουμε. Δεν προβλέπει καμία εξαίρεση στο νόμο, λέει ξεκάθαρα ότι εμείς δε δικαιούμαστε να διακόψουμε την σύμβαση.
Πέρα από όλα αυτά υπάρχει μια ολόκληρη ενότητα στο νόμο που αναφέρεται στα προσωπικά δεδομένα. Για τα προσωπικά δεδομένα καθορίζει ότι η παράνομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των πελατών μας από εμάς τιμωρείται με αφαίρεση της άδειας, δηλαδή από κλείσιμο της εταιρείας. Δεν αναφέρει μέσα ποιος είναι αρμόδιος να κρίνει αν παραβιάσαμε, δεν αναφέρει την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων πιθανότατα υπονοεί, φαίνεται από τον νόμο ότι θα μπορούσε ο υπουργός ή κάποιος υπάλληλος του υπουργείου να κρίνει οτι έχουμε παραβιάσει προσωπικά δεδομένα και να μας κλείσει. Υπάρχει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων η οποία ρυθμίζει τα θέματα κι έχει απολυτή εξουσία να τιμωρήσει τους παραβάτες. Σε ένα νόμο για τις μεταφορές το υπουργειο Μεταφορών ορίζει θέματα προσωπικών δεδομένων και τιμωρεί βάναυσα κάθε εταιρεία του χώρου.
ΔΗΜ.: Ακούγοντάς σας διακρίνω ότι έχετε απέναντί σας όχι ένα υπουργείο που θέλει να δημιουργήσει ένα θεσμικό πλαίσιο για μια καινούργια κατηγορία επιχειρήσεων που λειτουργούν στη χώρα αλλά έχετε έναν υπουργό ο οποίος έχει μένος κατά της Beat
Ν.ΔΡΑΝΔΑΚΗΣ: Αυτό φαίνεται και από τις δηλώσεις του…

 

 

 

 


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.