Taxi & Driver
Δημήτρης Γκιώνης
Ο Δημήτρης Γκιώνης εργάζεται εδώ και 8 χρόνια ως επαγγελματίας αυτοκινητιστής.

Δημήτρης Γκιώνης: Το ταξί μου έχει 1.250.000 χιλιόμετρα αλλά δεν το αλλάζω με τίποτα!

Ο επαγγελματίας αυτοκινητιστής, Δημήτρης Γκιώνης, μοιράζεται με το Taxi&Driver τις γνώσεις και τις εμπειρίες του από την καθημερινή του μετακίνηση στους δρόμους της Αθήνας.

Ο Δημήτρης Γκιώνης είναι 30 χρονών και εργάζεται εδώ και 8 χρόνια ως επαγγελματίας αυτοκινητιστής. Μένει στον Γέρακα, έχει σπουδάσει δάσκαλος οδήγησης, γνωρίζει αγγλικά και με το ταξί του κινείται κυρίως στα βόρεια προάστεια.

Το όχημά του

Το επαγγελματικό όχημα του Δημήτρη Γκιώνη είναι ένα Skoda Superb diesel. Όπως μας λέει, «το πετρέλαιο είναι το πιο συνηθισμένο και το πιο σίγουρο μέχρι στιγμής. Υπάρχουν και κάποια υβριδικά ταξί, λίγα με υγραέριο και ακόμα λιγότερα με φυσικό αέριο. Αλλά δεν έχουν κυκλοφορήσει ευρέως ακόμα, δεν υπάρχουν πρατήρια, δεν ξέρει ο άλλος τι φθορές θα βγάλει το αυτοκίνητο. Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος». Για το δικό του όχημα, πάντως, είναι απόλυτα σίγουρος, αφού το έχει από τότε που ξεκίνησε να δουλεύει. «Επέλεξα το συγκεκριμένο αυτοκίνητο γιατί είναι αξιόπιστο. Έχει αποθηκευτικούς χώρους, είναι οικονομικό στην κατανάλωση αλλά και στην συντήρησή του. Αυτή τη στιγμή έχει 1.250.000 χλμ. και δεν έχω κανένα σκοπό να το αλλάξω για κάτι πιο εξελιγμένης τεχνολογίας γιατί τα καινούργια αυτοκίνητα είναι πιο ευαίσθητα, κυρίως στις μηχανές, άρα και πιο επίφοβα. Είμαι πολύ ευχαριστημένος. Και κάτι μηχανικό να προκύψει θα το θεωρήσω φυσιολογικό με τα τόσα χιλιόμετρα που έχει, δεν θα το θεωρήσω κακό αυτοκίνητο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Service κάθε 15 μέρες, καθαριότητα κάθε 12 ώρες

Kάνω σέρβις κάθε 15 μέρες, περίπου κάθε 5.000 χλμ. Ο κάθε άνθρωπος συντηρεί το αυτοκίνητό του όπως ο ίδιος κρίνει. Εγώ πιστεύω ότι τόσο είναι καλό, γιατί κάνοντας μια καλή συντήρηση στα αναλώσιμα του αυτοκινήτου δε βγάζει μεγάλες φθορές, γλιτώνω από μια μεγάλη ζημιά. Δεν είναι κάτι να αλλάζεις κάθε 15 μέρες τα λάδια, είναι μέσα στα έξοδα του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, κάθε επιχειρηματίας ξέρει ότι τα μηνιαία λειτουργικά του έξοδα είναι 10.000€, ότι δουλεύει 10 μέρες το μήνα, άρα τα ημερήσια έξοδά του είναι 1.000€. Από εκεί και πέρα φροντίζεις να κάνεις παραπάνω για να σου μείνουν στην τσέπη.

Λάστιχα αλλάζω κάθε χρόνο. Το ελαστικό σημαίνει ασφάλεια. Λάστιχα, φρένα, αμορτισέρ, γενικά ό,τι έχει να κάνει με το αυτοκίνητο δεν το τσιγκουνεύεσαι ποτέ, ακόμα κι αν έχεις βγει εκτός προϋπολογισμού. Μπορεί να μην πάρεις ένα παντελόνι ή να μη βγεις για καφέ, δε μπορείς, όμως, να κόψεις από αυτό που σου φέρνει λεφτά. Αν δεν αλλάξω λάστιχα πώς θα βγω για δουλειά; Όλα είναι αλυσίδα. Αν δεν τα αλλάξω, θα γλιστρήσω, θα τρακάρω και θα είμαι δέκα φορές χειρότερα.

Καθαρίζω το αυτοκίνητο μέσα-έξω κάθε 12 ώρες, κάθε μέρα πριν βγω για βάρδια. Μάλλον είμαι από τις λίγες περιπτώσεις, αλλά θέλω το αυτοκίνητο να είναι άψογο. Για τον πελάτη δεν ξέρω αν έχει μεγάλη διαφορά το αν το αυτοκίνητο θα καθαριστεί κάθε μέρα ή ανά δύο μέρες, αλλά εγώ πιστεύω ότι αν είναι καθαρό και περιποιημένο τα έξοδα για το πλύσιμό του βγαίνουν από τα πουρμπουάρ. Ουσιαστικά δεν χάνω κάτι, απλά δουλεύω σαν άνθρωπος.

Η κρίση στη δουλειά και πώς την αντιμετωπίζει

Από τότε που ξεκίνησε μέχρι και σήμερα, η οικονομική κατάσταση έχει αλλάξει αισθητά για τον Δημήτρη Γκιώνη. «Θα έλεγα ότι η δουλειά έχει πέσει κατά 70%, ακόμα και στα βόρεια προάστια που θεωρητικά είναι πιο ευκατάστατοι οι άνθρωποι. Δεν είναι ότι άλλαξε αυτό που ζητούν οι πελάτες, δηλαδή μικρότερες διαδρομές ή συγκεκριμένες διαδρομές, απλώς δεν ζητάνε καθόλου. Δε βλέπουμε ούτε ένα χέρι σηκωμένο στο δρόμο. Μπορεί να τύχει να κάνεις δύο διαδρομές των 3,5€ μέσα στη μέρα, αλλά αυτά τα χρήματα δε φτάνουν για να καλύψεις τα έξοδα του αυτοκινήτου», σημειώνει αλλά τονίζει ότι σημασία έχει και πόσο το κυνηγάει κανείς.

«Αυτός που δουλεύει, θα δουλέψει. Αυτός που δεν θέλει και δεν το κυνηγάει, δεν θα μπορέσει να βγάλει μεροκάματο, θα βγάλει απλώς τα έξοδα. Ο καθένας βρίσκει τον δικό του τρόπο να δουλέψει. Άλλος έχει δικούς του πελάτες, άλλος κινείται τις σωστές ώρες στις σωστές περιοχές, υπάρχουν τρόποι. Και οι διαδικτυακές εφαρμογές όπως Taxiplon και Taxibeat βοηθούν αρκετά στη δουλειά μας. Και μόνο το ότι εκεί που κάθεσαι μπορεί να έρθει μια κλήση για διαδρομή είναι κάτι που μας βοηθάει».

Οι συνάδελφοι και οι ανάγκες

Δεν υπάρχουν πολλά άτομα του κλάδου μου με τα οποία έχω παραπάνω σχέσεις. Υπάρχουν και πολύ αξιόλογοι άνθρωποι, εγώ, όμως, έχω γνωρίσει λίγους. Γενικά είναι ένα επάγγελμα στο οποίο μπορεί να μπει ο οποιοσδήποτε, δεν χρειάζεται να έχεις σπουδάσει κάτι, δεν υπάρχουν στάνταρ. Θα έπρεπε να υπάρχουν κριτήρια για να μπορέσει κάποιος να κάτσει πίσω από το τιμόνι ενός ταξί. Συμπεριφορά και ξένες γλώσσες θα πρέπει να κρίνονται πριν πάρεις την άδεια αλλά και μετά να υπάρχει μια αξιολόγηση. Στην Αγγλία υπάρχει και σχολή που πρέπει να τελειώσεις για να γίνεις ταξιτζής. Δε λέω να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, αλλά κάποια κριτήρια θα έπρεπε να υπάρχουν.

Τα συνδικαλιστικά όργανα κάνουν πράγματα αλλά θα μπορούσαν να κάνουν πολλά περισσότερα. Μου δίνουν την εντύπωση ότι πράγματα γίνονται μόνο όταν υπάρχουν συμφέροντα. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να έχουν κυνηγήσει πολύ περισσότερο τα παράνομα ταξί, τα οποία είναι πάρα πολλά και μας έχουν προκαλέσει σοβαρότατο πρόβλημα στη δουλειά. Θα μπορούσαν να υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί μαζί με την Τροχαία ή με εισαγγελέα, αν ο ΣΑΤΑ αν δε μπορούσε μόνος του. Αν θέλεις λύσεις, τις βρίσκεις…

Θα μπορούσαν να έχουν κάνει κι άλλα πράγματα, όπως το να πιέσουν καταστάσεις για να δούμε τελικά τι θα γίνει με την παράταση της ημερομηνίας απόσυρσης. Είναι κάτι που συμφέρει πολύ όσους έχουν ένα καλά συντηρημένο αυτοκίνητο και επί δύο χρόνια δεν έχει βρεθεί λύση.

Τα περίεργα της δουλειάς

Λένε για τους ταξιτζήδες ότι είναι ξερόλες, αλλά μπαίνουν και πολλοί μέσα στο ταξί που είναι πολύ χειρότεροι από εμάς. Μου λένε θα πας από εκεί, εγώ τους λέω ότι θα έχει κίνηση, αλλά επιμένουν. Φυσικά δεν θα κάτσω να τσακωθώ. Άλλοι μου λένε έχω 5 ευρώ, πήγαινέ με μέχρι το σημείο που θα είναι και θα κατέβω. Προφανώς και άμα είναι βράδυ δεν υπάρχει περίπτωση να τον αφήσω τον άνθρωπο. Για μένα το να κάνω 2 χιλιόμετρα παραπάνω δεν είναι κάτι. Πολλοί με βρίζουν γι’αυτό, αλλά σκέφτομαι ότι αν σε 20 χρόνια είναι η κόρη μου στη θέση της αντίστοιχης κοπέλας δε θα ήθελα να την αφήσει.

 


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.