Taxi & Driver

Δακτύλιος: Νέες εξαιρέσεις και πιθανή επέκταση γεωγραφικών ορίων

Δακτύλιος: Νέες εξαιρέσεις και πιθανή επέκταση γεωγραφικών ορίων

Η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας ήταν και είναι μία πραγματικότητα, την οποία βιώνουν καθημερινά όλοι οι οδηγοί που προσπαθούν να φτάσουν στον προορισμό τους, όσο τον δυνατόν πιο γρήγορα. Το αυτοκίνητο στο κέντρο της Αθήνας είναι περισσότερο ένα “βάσανο” παρά μία γρήγορη λύση, καθώς πολύ συχνά τα οχήματα καταλήγουν ακινητοποιημένα για αρκετή ώρα, σε πολλούς κεντρικούς δρόμους της πόλης. Ειδικά, μετά την καραντίνα, όλοι οι οδηγοί έχουν “ξεχυθεί” στους δρόμους, δημιουργώντας την αίσθηση μιας συνεχόμενης κίνησης. 

Το επιτελείο, λοιπόν, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με επικεφαλή τον υπουργό, κύριο Κώστα Καραμανλή, προσπαθεί να δώσει άμεσες λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται καθημερινά στο κέντρο της Αθήνας. Τα μέτρα που αναμένεται να ανακοινωθούν θα αφορούν τις εξαιρέσεις και τα γεωγραφικά όρια του δακτυλίου. Τα επίσημα μέτρα έχουν τεθεί σε εφαρμογή από την Δευτέρα 25 Οκτωβρίου του 2021. 

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα μέτρα του δακτυλίου, συνεχίστε την ανάγνωση αυτού του άρθρου. 

Ποια οχήματα θα εξαιρούνται από τον δακτύλιο; 

Μέχρι πρότινος από τον δακτύλιο εξαιρούνταν όλα τα αυτοκίνητα που εξέπεμπαν μηδενικούς ή λιγοστούς ρύπους. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας δακτύλιος που σέβεται το περιβάλλον. Συγκεκριμένα, θα επιτρέπεται η ελεύθερη είσοδος σε: 

Βέβαια, εννοείται ότι όπως και στον ήδη υπάρχων δακτύλιο έτσι και στον καινούριο, θα δοθούν ειδικές άδειες για τους κατοίκους των περιοχών. 

Ποιες εξαιρέσεις γίνονται για ξένους επισκέπτες; 

Ποια επαγγέλματα εξαιρούνται; 

Ποιες εξαιρέσεις γίνονται για ιατρικούς λόγους; 

Ποιες κατηγορίες φορτηγών εξαιρούνται; 

Ποια είναι τα όρια και οι διατάξεις του “καθαρού δακτυλίου”; 

Τα όρια του μικρού δακτυλίου ορίζονται από ειδικές πινακίδες, μέσω της ένδειξης «Δ» με κίτρινο φόντο. Τα συγκεκριμένα σήματα βρίσκονται σε κάθε εισερχόμενο δρόμο από το οποίο περνά ο δακτύλιος. Ειδικότερα, ο δακτύλιος αφορά τις ακόλουθες οδούς και λεωφόρους: 

Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Αλεξάνδρας.

Ωστόσο, στις οριακές λεωφόρους και οδούς του “καθαρού δακτυλίου” τα μέτρα περιορισμού δεν ισχύουν.

μποτιλιάρισμα σε δρόμο
Ποια είναι τα όρια και οι διατάξεις του “καθαρού δακτυλίου”; 

Πότε τα αυτοκίνητα μπορούν να περάσουν από τον δακτύλιο; 

Ο δακτύλιος λειτουργεί κάθε μέρα, από την Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή ενώ η κυκλοφορία εντός των ορίων του επιτρέπεται εκ περιτροπής στα αυτοκίνητα με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους. Ειδικότερα, τις άρτιες (ζυγές) μέρες έχουν την δυνατότητα να κυκλοφορήσουν μόνο τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, των οποίων ο αριθμός κυκλοφορίας τελειώνει σε 0, 2, 4, 6 και 8. Αντίστοιχα, τις περιττές (μονές) ημερομηνίες ελεύθερη είσοδο στο δακτύλιο έχουν μόνο τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 1, 3, 5, 7 και 9. 

Ποιες ώρες λειτουργεί ο δακτύλιος; 

Ο “καθαρός δακτύλιος δεν λειτουργεί καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας, καθώς στόχος είναι να περιορίσει την κίνηση σε ώρες αιχμής. Έτσι, ισχύει από την Δευτέρα μέχρι και την Πέμπτη από τις 07:00 έως τις 20:00 το βράδυ. Λιγότερες είναι οι ώρες κατά τις οποίες εφαρμόζεται την Παρασκευή, καθώς έχει ισχύ από τις 07:00 το πρωί έως 15:00 το μεσημέρι. 

Ποιες περιόδους δεν λειτουργεί ο δακτύλιος; 

Ο δακτύλιος δεν λειτουργεί από τον Ιούλιο μέχρι περίπου και τον Σεπτέμβριο με Οκτώβριο, με βάση τις ανακοινώσεις των αρμόδιων αρχών. Επίσης, δεν τίθεται σε εφαρμογή τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων στα ΜΜΜ.

Πως μπορούν να πάρουν την ειδική κάρτα οι μόνιμοι κάτοικοι; 

Οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών που βρίσκονται στο δακτύλιο, θα πρέπει να βγάλουν ειδική κάρτα, ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα μέσα σε αυτόν. Ωστόσο, η κάρτα που πρέπει να εκδώσουν θα αφορά αποκλειστικά και μόνο στο κομμάτι του δακτυλίου που αναγκαστικά πρέπει να περάσουν για να μεταφερθούν από και προς το σπίτι τους. Συγκεκριμένα, πάνω στις ειδικές κάρτες θα αναγράφεται η συγκεκριμένη ζώνη κυκλοφορίας που πρέπει να περάσουν για κατευθυνθούν από και προς την οικεία τους, το ονοματεπωνυμο τους, η διεύθυνση κατοικίας και ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου. 

Την έκδοση της ειδικής κάρτας έχουν αναλάβει οι Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Για να μπορέσουν να την πάρουν οι δικαιούχοι έχουν δύο επιλογές που μπορούν να ακολουθήσουν. Πρώτη, να “μπουν” στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Αθηναίων και δεύτερη να κλείσουν ραντεβού μέσω της ίδιας σελίδας, ώστε να επισκεφθούν τα γραφεία της Δημοτικής Αστυνομίας. Τα κεντρικά γραφεία βρίσκονται στην διεύθυνση, Αγίου Κωνσταντίνου 14. 

Με ποιο τρόπο θα πάρουν ελεύθερη πρόσβαση τα καθαρά οχήματα; 

Τα αυτοκίνητα που διαθέτουν ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο γιατί παράγουν μηδενικούς ή λιγοστούς ρύπους θα πρέπει να βγάλουν το Ειδικό Σήμα Κυκλοφορίας Οχήματος στο Δακτύλιο. Για να πάρουν αυτή τη βεβαίωση θα πρέπει να μπουν στην επίσημη ιστοσελίδα της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. Μόλις μπουν στην σελίδα θα πρέπει να βάλουν τους κωδικούς του TaxisNet ώστε να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους. Όταν ολοκληρώσουν και αυτό το βήμα το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να συμπληρώσουν το Α.Φ.Μ τους και των αριθμό των πινακίδων κυκλοφορίας. Μάλιστα, στο προσεχές διάστημα αναμένεται να λειτουργήσει και ένα email, το daktylios@yme.gov.gr, στο οποίο οι δικαιούχοι θα μπορούν να απευθυνθούν στην περίπτωση που μπερδευτούν με την διαδικασία ή αποκτήσουν περαιτέρω απορίες. 

Ποιο είναι το πρόστιμο για τους παραβάτες του δακτυλίου; 

Για όσους οδηγούς επιλέξουν να κυκλοφορήσουν μέσα στο δακτύλιο μέρες και ώρες που δεν τους επιτρέπεται με βάση τις εξαιρέσεις και τον αριθμό κυκλοφορίας τους θα λάβουν το πρόστιμο των 100 ευρώ. Αυτό το μέτρο βασίζεται στις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 6 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει σε συνδυασμό με το άρθρο 31 του ν. 3904/2010 (Α΄218). 

Ποια είναι τα μέτρα που εξετάζει το Υπουργείο Μεταφορών; 

Όπως ανακοίνωσε ο κύριος Καραμανλής, η συζήτηση με το επιτελείο του Υπουργείου για το νέο δακτύλιο, θα κινηθεί σε 2 βασικούς άξονες. Πρώτο σημαντικό ζήτημα με το οποίο ασχολούνται είναι η αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων στο κέντρο της πόλης. Αυτό το μέτρο μπορεί να αλλάξει δραστικά την κυκλοφοριακή συμφόρηση της Αθήνας, αφού μεγάλο μέρος της κίνησης οφείλεται σε αυτό το λόγο. Η πρόταση που συζητείται είναι η τροφοδοσία των καταστημάτων να ξεκινά μετά τις 9 το βράδυ με εξαίρεση ορισμένα ευπαθή προϊόντα και να ολοκληρώνεται μέχρι τις 8 το πρωί. Μάλιστα, για την εφαρμογή του μέτρου, το Υπουργείο Μεταφορών συνεργάζεται με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία. 

Το δεύτερο θέμα της συζήτησης των αρμόδιων υπουργών αφορά την δημιουργία ενός Ενιαίου Παρατηρητηρίου Μεταφορών. Ουσιαστικά, θα αποτελεί έναν θεσμοθετημένο και ενιαίο φορέα, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για το κυκλοφοριακό ζήτημα της Αττικής, πάντα σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς. Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου τόνισαν ότι για πρώτη φορά θα συνεργαστούν περιφερειακές αρχές, δήμοι και αρμόδιοι φορείς ώστε να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που εμφανίζεται στο κέντρο της Αθήνας. Ό,τι προβλήματα ανακύπτουν θα εξετάζονται συλλογικά, καθώς δεν γίνεται να λυθούν από ένα μόνο Υπουργείο. 

Τι συζητά το Υπουργείο για διόδια του δακτυλίου; 

Τις τελευταίες μέρες έχει δημιουργηθεί μία έντονη ανησυχία στους οδηγούς, καθώς “άκουσαν” ότι το Υπουργείο συζητά την επιβολή Πράσινου Τέλους, δηλαδή διοδίων, σε όσα ρυπογόνα οχήματα θέλουν να κυκλοφορήσουν στον “καθαρό δακτύλιο”. Ωστόσο, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κύριος Κώστας Καραμανλής, σε συνέντευξη που έδωσε στο συνέδριο Olympia Forum II, διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο εφαρμογής αυτής της ιδέας. Τόνισε ότι είναι ένα μέτρο που χρειάζεται πολύ μεγάλη προετοιμασία και μοιάζει λίγο με την πολιτική που ακολουθούν πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Όμως, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν θα προχωρήσει στην κατασκευή διοδίων στο κέντρο της πόλης.  Το μόνο που θα μπορούσε να συζητηθεί μελλοντικά είναι η εφαρμογή κάποιου Περιβαλλοντικού τέλους, σαν ένα είδος ετήσιου παραβόλου εισόδου στον Δακτύλιο. Πάντως είναι μία πολιτική η οποία δεν θα εφαρμοστεί σύντομα στην Ελλάδα, παρόλο που ακολουθεί τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Πηγές: 

Exit mobile version