Taxi & Driver
ταξί
Αυξάνεται ο χρόνος ζωής για τον γερασμένο στόλο των ταξί

Αυξάνεται ο χρόνος ζωής για τον γερασμένο στόλο των ταξί

Με «δωράκι» για τους ιδιοκτήτες ταξί εστάλη στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις», η συζήτηση του οποίου άρχισε στην αρμόδια επιτροπή του Κοινοβουλίου.

Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο προβλέπει παράταση ζωής για τα οχήματα ταξί του κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για τρία έτη, παρά το γεγονός ότι έρευνες έχουν δείξει ότι ο στόλος των ταξί είναι γερασμένος και ρυπογόνος.

Η ρύθμιση

Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο, στην 5η παράγραφο του 14ου άρθρου, αναφέρεται ότι «αναστέλλεται η ισχύς των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 89 του ν. 4070/2012 (Α΄82) για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών με αναδρομική ισχύ δύο (2) ετών». Το άρθρο που τροποποιείται ανέφερε ότι «όσα ΕΔΧ αυτοκίνητα ταξί έχουν έδρα τις ενιαίες διοικητικές μονάδες των υποπεριπτώσεων αα΄ και ββ΄ της περιπτώσεως β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 83 (δηλαδή έχουν έδρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη) αποσύρονται από την κυκλοφορία με τη συμπλήρωση δεκαπέντε (15) ετών αν έχουν κυβισμό μηχανής μέχρι 1.959 κυβικά εκατοστά και με τη συμπλήρωση δεκαοκτώ (18) ετών αν έχουν κυβισμό μηχανής 1.950 κυβικά εκατοστά και άνω», με το υπουργείο να εξηγεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση έρχεται «λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη στήριξης των επαγγελματιών οδηγών ΕΔΧ ταξί αυτοκινήτων λόγω της οικονομικής κρίσης». Με απλά λόγια, με τη ρύθμιση αυτή οι ιδιοκτήτες ταξί θα πρέπει να αποσύρουν τα οχήματά τους μετά από 18 και 21 χρόνια κυκλοφορίας, αντί για 15 και 18 που ισχύει σήμερα.

Το πρόβλημα

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη ηλικία των ταξί από το 2002 έως το 2007 ήταν τα 10 χρόνια για αυτοκίνητα κυβισμού μέχρι 1.950 κ.εκ. και τα 12 χρόνια για πάνω από αυτά τα κυβικά, ενώ το 2002-2004 είχαν δοθεί κίνητρα αντικατάστασης και απόσυρσης των παλαιότερων οχημάτων, προκειμένου να ανανεωθεί ο στόλος λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Το 2007 η τότε κυβέρνηση είχε αυξήσει τη μέγιστη επιτρεπόμενη ηλικία (σε βάθος πενταετίας) στα 12 και 14 έτη, ενώ και το 2012 υπήρξε αύξηση, στα 15 και 18 έτη, παρά το γεγονός ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη το μέσο αντίστοιχο διάστημα για την υποχρεωτική ανανέωση είναι τα 10 χρόνια. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι η Ε.Ε. επιβάλλει την πώληση αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 6 και μόνο σε όλη την Ευρώπη (δηλαδή οχήματα ηλικίας 3 ετών και κάτω), ενώ μελέτες έχουν δείξει ότι τα οχήματα ταξί διανύουν κατά τη διάρκεια της ζωή τους περισσότερα από 2 εκατομμύρια (!) χιλιόμετρα, καθώς εκτιμάται ότι ετησίως ξεπερνούν τα 100.000 χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν στους δρόμους οχήματα παλαιάς τεχνολογίας και ταλαιπωρημένα από τη χρήση.

Η ρύπανση

Πέρα από τα ζητήματα ασφαλείας που εγείρει η μεγάλη μέση ηλικία του στόλου των ταξί, τίθεται ένα ακόμη πρόβλημα, αυτό της ρύπανσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) σε παλαιότερη ανακοίνωσή του είχε σημειώσει ότι «η μέση ηλικία των ταξί πλέον έχει αυξηθεί στα 11,1 έτη, με το 66,7% αυτών να είναι άνω της δεκαετίας, τεχνολογίας Euro 3 ή ακόμη και Euro 2. Οι συχνές στάσεις και οι συνεχόμενες διελεύσεις στο κέντρο της Αθήνας των παλαιών ταξί επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με ρύπους επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία. Οι εκπομπές ρύπων και πιο συγκεκριμένα αυτές των αιωρούμενων σωματιδίων είναι 10 έως 16 φορές πιο αυξημένες στα αυτοκίνητα πολύ παλαιάς τεχνολογίας, όπως είναι τα Euro 2 και 3, σε σύγκριση με τα οχήματα τρέχουσας τεχνολογίας Euro 6». Την άποψη του ΣΕΑΑ ενισχύει και η τελευταία μελέτη για την ποιότητα του αέρα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, η οποία υπογράμμισε ότι «οι περισσότεροι άνθρωποι που ζουν στις ευρωπαϊκές πόλεις εξακολουθούν να είναι εκτεθειμένοι σε επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης τα οποία ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτηρίζει ως επιβλαβή. Εκτιμάται ότι οι πλέον επιβλαβείς ρύποι, τα λεπτά σωματίδια (ΑΣ2,5), προκάλεσαν τον πρόωρο θάνατο 400.000 Ευρωπαίων το 2014», από τους οποίους, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, σχεδόν 12.000 καταγράφηκαν στην Ελλάδα.

Δημήτρης Χρυσικόπουλος, FreeSunday


Τελευταία νέα

Ακολουθήστε το taxianddriver.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις απο την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο taxianddriver.gr.