Taxi & Driver

Αναγκαία η ενίσχυση του κλάδου των οδηγών ταξί, σύμφωνα με βουλευτές του Σύριζα.

Με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και Μεταφορών να εξαιρεθούν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί, από τα μέτρα ενίσχυσης των επιχειρήσεων λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας για το μήνα του Απριλίου 2021, οι υπουργοί του Σύριζα μαζί με τους ταξιτζήδες εξέφρασαν ανοιχτά τις ανησυχίες τους για την πορεία του κλάδου, ο οποίος κατά τη γνώμη τους χρειάζεται μία μικρή βοήθεια για “να ορθοποδήσει”. 

Τι αναφέρει η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και Μεταφορών; 

Με βάση την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών και Μεταφορών, με αριθμό ΓΔΟΥ 468 (ΦΕΚ Β` 2025/18.05.2021), δίνονται αποζημιώσεις ειδικού σκοπού σε όσες επιχειρήσεις υπέστησαν προβλήματα και μείωση του τζίρου τους, εξαιτίας της πανδημίας του COCID-19. Συγκεκριμένα, δικαιούχοι θεωρούνται μόνο όσοι ανέστειλαν την λειτουργίας τους, είτε για προληπτικούς ή για κατασταλτικούς λόγους μετά τις ανακοινώσεις των έκτακτων μέτρων που πάρθηκαν για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης. Πρόκειται για επιχειρήσεις οι οποίες επηρεάστηκαν άμεσα από την διάδοση του κορονοϊού, ενώ το χρηματικό ποσό θα αφορά τον μήνα Απρίλιο του 2021. Ωστόσο, από την παραπάνω διάταξη εξαιρούνται οι ιδιοκτήτες επαγγελματίες οδηγοί των ταξί, την ίδια στιγμή που άλλοι κλάδοι των χερσαίων μεταφορών συμπεριλαμβάνονται στην αποζημίωση. 

Τι σχολίασαν οι υπουργοί του Σύριζα; 

Ο αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών Χρήστος Γιαννούλης, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, μαζί με άλλους 47 βουλευτές, τόνισαν την αντίθεση τους σχετικά με τον κλάδο των ταξί, ο οποίος τον τελευταίο καιρό συνέχεια υπονομεύεται. Ειδικότερα, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο κύριος Γιαννούλης, οι απασχολούμενοι με τα ταξί σημείωσαν σημαντικές οικονομικές ζημίες λόγω της πανδημίας, ενώ μόλις το 15% από αυτούς έχουν λάβει επιστρεπτέες προκαταβολές.Οι κατηγορίες προς την απόφαση του Υπουργείου, δεν σταμάτησαν εδώ, αφού στη συνέχεια ο κύριος Γιαννούλης επεσήμανε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται προσπάθειες για την οικονομική στήριξη των ιδιοκτητών ταξί. 

Αντιθέτως, το Μάρτιο του 2021, 45 βουλευτές του Συριζα-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα των ταξί. Στο ερώτημα τους οι βουλευτές υπογράμμισαν ότι ήδη από τον Ιανουάριο του 2020 η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει δώσει την δυνατότητα στα κράτη-μέλη να λαμβάνουν μέτρα ενίσχυσης των αυτοαπασχολούμενων, μέσα στους οποίους ανήκουν και οι οδηγοί ταξί, με χρήματα που καλύπτονται από ευρωπαϊκά προγράμματα. Ταυτόχρονα,προβλέπεται η ελαχιστοποίηση των κανόνων από τους εθνικούς προϋπολογισμούς των κρατών-μελών. Επίσης, προσφέρεται η ικανότητα ρύθμισης του ποσού που μπορεί να πάρει ένας δικαιούχος, είτε με βάση του μέσου εθνικού μισθού είτε του μηνιαίου ισοδύναμου εισοδήματος των αυτοαπασχολούμενων. 

Ποια είναι η άποψη των οδηγών ταξί; 

Από τη μεριά τους οι ταξιτζήδες εκφράζουν τις έντονες ανησυχίες τους αφενός για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στο επάγγελμα τους και αφετέρου για την επαναλειτουργία των ειδικών πλατφορμών, όπως της Uber, μέσω των οποίων επιτρέπεται η μεταφορά των επιβατών από μη επαγγελματίες οδηγούς. Μπορεί η Uber τυπικά να σταμάτησε μετά από το νόμο 4512/2018, όμως φαίνεται ότι αργότερα ξεκίνησε πάλι να λειτουργεί. Με αφορμή, λοιπόν, το παραπάνω γεγονός οι οδηγοί των ταξί παραπονιούνται ότι πρόκειται για αθέμιτο ανταγωνισμό. 

Σε αυτό το σημείο μπορούμε να επισημάνουμε την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (ΔΕΕ) σχετικά με μία αντίστοιχη πλατφόρμα με εκείνη της Uber, στην Ισπανία, η οποία δεν μπορεί να ενταχθεί στην υπηρεσία της κοινωνίας την πληροφορίας (20.12.2017 Υπόθεση C-434/15)  και έτσι αποφασίστηκε να τηρηθούν οι κανόνες που ίσχυαν μέχρι τότε για τις μεταφορές. 

Όσον αφορά τις επιπτώσεις της πανδημίας στο κλάδο τους, οι ταξιτζήδες σχολιάζουν ότι από την έναρξη του 2021 μόνο στην Αττική, το ⅓ των οχημάτων ταξί παρέμεινε ακινητοποιημένο, ενώ τα έξοδα του συνέχισαν να “τρέχουν”. 

Τι ισχύει στην Ελλάδα για τις πλατφόρμες μεταφοράς; 

Στη χώρα μας με βάση του πρώτου άρθρου του νόμου 4093/2012 (της περίπτωσης 1 της υποπαραγράφου Η.2 της παραγράφου Η.) προσφέρθηκε η δυνατότητα, στα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, στα τουριστικά και σε συνεταιρισμούς Επιβατών Δημόσιας Χρήσης Αυτοκινήτων, ολικής μίσθωσης με οδηγό μέσω προκράτησης με αντίστοιχη σύμβαση διάρκειας τριών ωρών. Παράλληλα, Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) Αυτοκινήτων, απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες με κόμιστρο. Επιπλέον, στα ιδιόκτητα επιβατικά οχήματα περιλαμβάνονται και αυτοκινήτου τύπου mini-bus έως και 9 θέσεων. 

Ποιες είναι ερωτήσεις που κατέθεσαν οι υπουργοί του Σύριζα στο Υπουργείο Οικονομικών Υποδομών και Μεταφορών; 

Δύο είναι οι ερωτήσεις που κατατέθηκαν στους αρμόδιους υπουργούς. 

  • Θα ενισχυθούν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί με την χορήγηση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού στους προβλεπόμενους ΚΑΔ;
  • Υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου σχετικού με τις πλατφόρμες τύπου Uber, ώστε να μην θεωρείται η λειτουργία τους, ως αθέμιτος ανταγωνισμός; 

Ποιοι είναι οι ερωτώντες βουλευτές;

  • Γιαννούλης Χρήστος
  • Αβραμάκης Ελευθέριος
  • Αλεξιάδης Τρύφων
  • Αμανατίδης Ιωάννης
  • Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
  • Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
  • Βαρδάκης Σωκράτης
  • Βέττα Καλλιόπη
  • Δρίτσας Θεόδωρος
  • Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
  • Ζουράρις Κωνσταντίνος
  • Ηγουμενίδης Νικόλαος
  • Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος
  • Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
  • Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
  • Κατρούγκαλος Γεώργιος
  • Κάτσης Μάριος
  • Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
  • Κόκκαλης Βασίλειος
  • Λάππας Σπυρίδων
  • Μάλαμα Κυριακή
  • Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
  • Μάρκου Κωνσταντίνος
  • Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
  • Μιχαηλίδης Ανδρέας
  • Μπαλάφας Ιωάννης
  • Μπάρκας Κωνσταντίνος
  • Μπουρνούς Ιωάννης
  • Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
  • Νοτοπούλου Αικατερίνη
  • Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
  • Παππάς Νικόλαος
  • Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
  • Σαντορινιός Νεκτάριος
  • Σαρακιώτης Ιωάννης
  • Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
  • Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
  • Συρμαλένιος Νικόλαος
  • Τελιγιορίδου Ολυμπία
  • Τζάκρη Θεοδώρα
  • Τζούφη Μερόπη
  • Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
  • Φάμελλος Σωκράτης
  • Φωτίου Θεανώ
  • Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)
  • Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης (Μίλτος)
  • Χρηστίδου Ραλλία
  • Ψυχογιός Γεώργιος