Taxi & Driver
άδεια ταξί
Αριστερά ο Δημήτρης Γκιώνης. Πάνω ο Γεράσιμος Ρωμανός. Δεξιά ο Χάρης Κατσάνος

Αγορά ή Ενοικίαση άδειας ταξί: Τι λένε οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές;

Τι χρειάζεται να ξέρεις πριν καταλήξεις στην αγορά ή την ενοικίαση μιας άδειας ταξί; Τις δικές τους συμβουλές δίνουν και 3 επαγγελματίες αυτοκινητιστές, οι οποίοι μοιράζονται μαζί μας την εμπειρία τους στον κλάδο.

Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες ανθρώπων που αυτήν την εποχή είτε βλέπουν το ταξί σαν επαγγελματική αποκατάσταση, είτε σαν επένδυση, είτε σαν τζόγο. Απευθυνόμενος στην πρώτη κατηγορία θέλω να διαβεβαιώσω ότι εάν αγοράσουν την άδεια σκεπτόμενοι λογικά και αποφασισμένοι ότι θα παραμείνουν σε αυτό το επάγγελμα, τηρώντας τους κανόνες του σωστού επαγγελματία, το ταξί θα τους αποφέρει ένα ικανοποιητικό εισόδημα προς κάλυψη κυρίως των καθημερινών τους αναγκών, δύσκολα όμως προς αποταμίευση. Εάν όμως η απόφαση ενασχόλησης είναι προσωρινή, είναι προτιμότερη η ενοικίαση της άδειας, για να δοκιμάσουν τις αντοχές τους σε ένα καθόλου εύκολο επάγγελμα.

Γεράσιμος Ρωμανός, 46 ετών, 7 χρόνια οδηγός ταξί

 

Για το θέμα της αγοράς ή της ενοικίασης άδειας ταξί οι απόψεις διίστανται. Ωστόσο, με την αγορά της άδειας και του οχήματος φροντίζεις εσύ για τη σωστή και τακτική συντήρησή τους και άρα μπορείς να δουλεύεις και πιο αξιοπρεπώς, αλλά και όσο κρίνεις εσύ ότι χρειάζεται να δουλέψεις. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά, θεωρώ ότι αξίζει περισσότερο να επενδύσεις στην αγορά μιας άδειας ταξί και του οχήματος, παρά στην ενοικίασή τους, παρόλο που το αρχικό κεφάλαιο είναι αρκετά μεγάλο έως και δυσβάσταχτο τώρα πια.

Δημήτρης Γκιώνης, 30 ετών, 8 χρόνια οδηγός ταξί

 

Η πρώτη ερώτηση που θα πρέπει να κάνουμε όσον αφορά στο θέμα της αγοράς ή της ενοικίασης άδειας ταξί είναι αν θα πρέπει κάποιος να επενδύσει στη δουλειά του. Θεωρώ δεδομένο ότι η απάντηση είναι ναι, αν και θα πρέπει να εξετάσουμε κάποιες παραμέτρους. Η πρώτη παράμετρος που είναι και η σημαντικότερη όλων είναι το αν υπάρχει το κεφάλαιο που σκεφτόμαστε να επενδύσουμε. Σε κάθε περίπτωση ο δανεισμός του θα ανεβάσει το κόστος της επένδυσης και θα κάνει πιο δύσκολη την απόσβεση του. Και σε εποχή κρίσης η απόσβεση δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η δεύτερη και επίσης σημαντική παράμετρος είναι αν έχουμε αποφασίσει ότι η δουλειά που θέλουμε να επενδύσουμε είναι αυτή που θέλουμε να κάνουμε! Αν υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να αλλάξουμε δουλειά και δεν είμαστε σίγουροι ότι θέλουμε να συνεχίσουμε καλό θα κάνουμε να μην επενδύσουμε.

Εφόσον έχουμε αποφασίσει ότι θα επενδύσουμε στη δουλειά αυτή, πιστεύω ότι πρέπει να σκεφτούμε ως εξής: Στις μέρες μας το κόστος της άδειας έχει μειωθεί αισθητά και τους λόγους τους γνωρίζουμε όλοι. Πρώτα από όλα είναι ο βασικός νόμος της αγοράς: Προσφορά και ζήτηση! Στην περίπτωση μας θεωρώ ότι η προσφορά δεν έχει μεταβληθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, εφόσον η ποσοστιαία διαφοροποίηση είναι πολύ μικρότερη από τη διαφοροποίηση της ζήτησης. Και είναι λογικό να γίνεται αυτό από τη στιγμή που τα διαθέσιμα κεφάλαια για επένδυση έχουν μειωθεί.

Αντιθέτως, τα ενοίκια δεν έχουν υποστεί την ανάλογη μείωση. Αν θεωρήσουμε, λοιπόν, ότι για να πούμε ότι μια επένδυση είναι επιτυχημένη, το ζητούμενο είναι ο χρόνος απόσβεσης αυτής, τότε στην ερώτηση αγορά ή ενοικίαση άδειας ταξί θα απαντήσω με σιγουριά αγορά. Από τη στιγμή που θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε ως ολοκλήρωση της απόσβεσης τη στιγμή που θα είχαμε καταβάλει σε ενοίκια το κεφάλαιο αγοράς τότε σήμερα αυτή η στιγμή θα έρθει νωρίτερα από ποτέ. Και αυτό γιατί είναι αισθητά μικρότερη η τιμή αγοράς και όχι τα ενοίκια. Το κλάσμα τιμή αγοράς προς ενοίκιο μηνός μας δίνει πλέον λίγους μήνες απόσβεσης. Σήμερα, λιγότερους από ποτέ.

Χάρης Κατσάνος, 29 ετών, 8 χρόνια οδηγός ταξί