Taxi & Driver
ταξί
Αδυνατούν οι Αρχές να πατάξουν το φαινόμενο των πειρατικών ταξί

Αδυνατούν οι Αρχές να πατάξουν το φαινόμενο των πειρατικών ταξί

Σοβαρά προβλήματα αθέμιτου ανταγωνισμού φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν οι νόμιμοι και αδειούχοι οδηγοί ταξί από μη αδειούχους οδηγούς ταξί στην Κύπρο.

Οι δεύτεροι είτε οδηγούν αδειούχα ταξί είτε οδηγούν πειρατικά ταξί εντελώς παράνομα μέσω κυκλωμάτων αλλοδαπών εργαζομένων στην Κύπρο κ.ά. Στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο βουλευτής Γιώργος Περδίκης ζήτησε από την Υπουργό Μεταφορών, Βασιλική Αναστασιάδου, να ενημερώσει τη Βουλή αν έχει διεξάγει μελέτη και αν έχει ποσοστοποιήσει το φαινόμενο του αθέμιτου ανταγωνισμού στον τομέα των υπηρεσιών ταξί, αν έχουν γίνει καταγγελίες και πόσες και αν σχεδιάζει τη λήψη επιπλέον μέτρων.

Όπως προκύπτει μέσα από την απάντηση, επόπτες του Τμήματος Οδικών Μεταφορών «μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους διενεργούν συχνά εκστρατείες με στόχο τον εντοπισμό τυχόν ιδιωτών που διενεργούν μεταφορά επιβατών επί πληρωμή, τόσο στον αερολιμένα Λάρνακας όσο και Πάφου, καθώς και για εντοπισμό οδηγών ταξί, οι οποίοι δεν έχουν αναρτημένο ταξίμετρο, πινακίδες κομίστρων κ.α. Τέτοιους ελέγχους δύναται, με βάση τους περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμους, να διενεργεί και η Αστυνομία και να επιβάλλει εξώδικο πρόστιμο νοουμένου ότι τα αδικήματα μπορούν να στοιχειοθετηθούν».

Σύμφωνα με την πρακτική που ακολουθείται οι Επόπτες καταγράφουν αριθμό ιδιωτικών οχημάτων, τα οποία παρουσιάζουν συχνότητα στην παρουσία τους στους αερολιμένες και για τα οποία υπάρχει ισχυρή υπόνοια ότι μεταφέρουν και παραλαμβάνουν πελάτες επί πληρωμή, κατά παράβαση του άρθρου 5(1) του περί Ρυθμίσεως της Τροχαίας Μεταφοράς Νόμου, σύμφωνα με το οποίο απαγορεύεται σε οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα να χρησιμοποιείται για μεταφορά επιβατών, χωρίς να είναι εφοδιασμένο με Άδεια Οδικής Χρήσης.

Το Υπουργείο Μεταφορών αρχικά αποστέλλει προειδοποιητικές επιστολές στους ιδιοκτήτες οχημάτων και τους καλεί να σταματήσουν τη δράση τους και στις περιπτώσεις που εντοπίζεται ότι συνεχίζουν, τότε εξετάζεται η δυνατότητα ποινικής δίωξής τους.

Συγκεκριμένα, αποστέλλονται στη Νομική Υπηρεσία τα στοιχεία των ιδιωτικών οχημάτων που εντοπίζονται, με την παράκληση για λήψη ανάλογων νομικών μέτρων. Ωστόσο, όπως παραδέχεται η αρμόδια υπουργός το φαινόμενο της μεταφοράς επιβατών με ιδιωτικά οχήματα είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί λόγω της αδυναμίας στοιχειοθέτησης των καταγγελιών, αφού, σύμφωνα με τον περί Αποδείξεως Νόμο, η ποινική ευθύνη που φέρει κάποιος που μεταφέρει με το ιδιωτικό του όχημα παράνομα πελάτες επί πληρωμή θα πρέπει να αποδειχθεί με γραπτή δήλωση των επιβατών ότι κατέβαλαν κάποιο αντίτιμο/κόμιστρο.

Η τεκμηρίωση των καταγγελιών στο δικαστήριο είναι σχεδόν αδύνατη είτε λόγω του ότι οι επιβάτες είναι ξένοι τουρίστες και δεν προσέρχονται ως μάρτυρες είτε λόγω του ότι είναι Κύπριοι πολίτες, οι οποίοι αρνούνται να μαρτυρήσουν τη μεταφορά τους με ιδιωτικό όχημα επί πληρωμή, για να προστατεύσουν τον μεταφορέα τους. Η απόδειξη με γραπτή δήλωση ισχύει και στην περίπτωση ενός επαγγελματία οδηγού, που δρα παράνομα με το ιδιωτικό του όχημα, δηλ. για να υπάρξει η δυνατότητα πειθαρχικής δίωξής του από την Αρχή Αδειών, θα πρέπει να υπάρχει γραπτή μαρτυρία. «Με βάση τα πιο πάνω ουσιαστικά περιοριζόμαστε στη γραπτή υπόδειξη για τυχόν παράνομη πράξη».

Ελένη Κωνσταντίνου, Διάλογος