Taxi & Driver
χιλιόμετρα
6 τρόποι για να καταλάβεις αν τα χιλιόμετρα είναι γυρισμένα

6 τρόποι για να καταλάβεις αν τα χιλιόμετρα είναι γυρισμένα

Στο άρθρο που ακολουθεί θα καταλάβεις πως ένας τεχνικός έλεγχος μπορεί να σε βοηθήσει να έχεις μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για τα χιλιόμετρα που βλέπεις στο ταμπλό.

Οι παρακάτω συμβουλές λαμβάνουν υπόψη στατιστικά που αφορούν το μέσο όρο των αυτοκινήτων στην Ελλάδα, και κάτω από αυτό το πρίσμα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Πώς αρχίζεις;

Κατ’ αρχήν από το εσωτερικό. Κάθισμα οδηγού, τιμόνι, λεβιές ταχυτήτων, πετάλια και πατάκια είναι αυτά που συνήθως φθείρονται πρώτα, αυτοκίνητα με λιωμένο τιμόνι ή λεβιέ δεν νοείται να έχουν 40 και 50.000 χλμ. στο κοντέρ, ή τουλάχιστον θα έπρεπε να σου κινήσει τις υποψίες. Στο άλλο άκρο, ένα αχρησιμοποίητο και αλέκιαστο full δερμάτινο λευκό σαλόνι με 55.000 χλμ στο κοντέρ δεν είναι επίσης λογικό, ειδικά αν συνοδεύεται από τη φράση “το αμάξι είναι μαμά, ήρθε από Γερμανία, εκεί έχουν άλλα δέρματα….”.

Συνεχίζουμε με το βιβλίο service, το οποίο θα πρέπει να διαθέτουν όλα τα αυτοκίνητα.Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην έχει τηρηθεί σωστά, αλλά όπως και να έχει είναι μία καλή ένδειξη. Το βιβλίο service πρέπει να έχει συμπληρωμένα τα στοιχεία του αυτοκινήτου (πινακίδα, αριθμό πλαισίου), όπου ψάχνεις για σφραγίδες, εργασίες, χιλιόμετρα, αποδείξεις εργασιών (αν υπάρχουν). Κάποιες συμβουλές:

  1. Δες τα χιλιόμετρα και τα χρονολογικά διαστήματα μεταξύ των service/εργασιών. Βγάζει νόημα ένα αυτοκίνητο να έχει το πρώτο service των 20.000 χλμ ενάμιση χρόνο μετά την αγορά, και το επόμενο των 40.000 χλμ 4-5 χρόνια μετά; Μάλλον όχι, εκτός και αν υπάρχει μία πολύ καλή δικαιολογία (πάντα υπάρχει μία) που να είναι όμως απόλυτα πιστευτή από τη μεριά σου!
  2. Μη διστάσεις να πάρεις τηλέφωνο την αντιπροσωπεία της οποίας τη σφραγίδα βλέπεις πάνω στο βιβλίο service. Ζήτα τους επιβεβαίωση για το τι είδους εργασίες έγιναν και στα πόσα χιλιόμετρα. Αν ακούσεις ότι “έπεσε κεραυνός και κατέστρεψε κάποια μόνο από τα αρχεία μας, όχι όλα…” οπότε δεν βρίσκουν το αυτοκίνητο, εκεί θα αρχίσεις να ανησυχείς.
  3. Εδώ θέλει χρόνο από τη μεριά σου. Δες τις εργασίες που έχουν γίνει και τα αναλώσιμα που άλλαξαν, δες τα χιλιόμετρα στα οποία έγιναν οι εργασίες, και κάνε αντιπαραβολή με το επίσημο πρόγραμμα service της αντιπροσωπείας (υπάρχει στα εγχειρίδια του αυτοκινήτου, το βρίσκεις εύκολα και στο internet).

Κάποια γρήγορα πράγματα που μπορεί να σε βοηθήσουν να γλιτώσεις χρόνο είναι τα εξής:

  • Μία αντλία (τρόμπα) νερού συνήθως δεν αλλάζεται πριν τις 100.000 χλμ. (κατά μέσο όρο), άρα δύσκολα μπορεί ένα αυτοκίνητο που έχει καινούργια/αλλαγμένη αντλία νερού να έχει και 50.000 χλμ. στο κοντέρ
  • Το service χρονισμού του ιμάντα (για όποια αυτοκίνητα δεν έχουν καδένα) γίνεται από τις 80.000 χλμ. και άνω στα περισσότερα μοντέλα της αγοράς. Μην προσπαθούν να σας πείσουν ότι πραγματοποιήθηκε λόγω ακινησίας του αυτοκινήτου σε λιγότερα χιλιόμετρα. Δεν είναι όλα τα αυτοκίνητα της αγοράς ακινητοποιημένα στα γκαράζ.

Συνεχίζουμε με το επόμενο σημείο που μας δίνει καλές πληροφορίες, τα ελαστικά. Αυτό που πρέπει να έχεις υπόψη σου είναι τα εξής:

  1. Η πραγματικότητα λέει ότι πολλοί ιδιοκτήτες καλύπτουν 40-50.000 χλμ με ένα σετ ελαστικών, ειδικά που τώρα οι εποχές είναι οικονομικά δύσκολες
  2. Τα ελαστικά έχουν μέσο όρο ζωής τα 4 χρόνια, αν και πολλοί ιδιοκτήτες τα κρατούν και πάνω από 5
  3. Το πέλμα του ελαστικού δείχνει και τη φθορά του (όσο χρησιμοποιείται τόσο μειώνεται το βάθος των αυλακώσεων), 2.5-3 χιλιοστά αποτελούν συνήθως το όριο κάτω από το οποίο ένα ελαστικό χρειάζεται σύντομα αλλαγή, ενώ η νομοθεσία ορίζει τα 1.6 χιλιοστά ως κατώτατο επιτρεπόμενο όριο

Έχοντας αυτά στο μυαλό, μπορείς να βγάλεις κάποια γρήγορα συμπεράσματα. Για παράδειγμα, αν ένα αυτοκίνητο είναι του 2007 , φοράει λάστιχα του 2011 και βρίσκονται στο τέλος της ζωής τους (βάσει μέτρησης πέλματος) δεν θα έπρεπε να έχει κάτω από 75.000 χλμ στο κοντέρ. Από την άλλη, αν το όχημα έχει 20.000 χλμ. στο κοντέρ και δεν φοράει τα λάστιχα του κατασκευαστή τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα. Ακόμα και σε περίπτωση ατυχήματος/σκισίματος, οι ιδιοκτήτες αλλάζουν συνήθως τα 2 από τα 4 ελαστικά, όχι και τα 4 (το βλέπουμε πολύ συχνά). Επίσης δικαιολογίες τύπου “τα λάστιχα ήταν κόκκαλο και τα άλλαξα” μην αφήσεις να σε επηρεάσουν.

Προχωρούμε στο σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, όπου ο τεχνικός μας έλεγχος καλύπτει σημεία όπως τα αμορτισέρ, τα μπαλάκια και τα σινεμπλόκ. Τα σημεία αυτά συνήθως έχουν φθορά ανάλογη των χιλιομέτρων που διανύουν, οπότε και τα αναλώσιμά τους αλλάζουν κοντά στο τέλος της ζωής τους. Αν η αναφορά σας δείξει σημαντικές φθορές, το όχημα θα πρέπει να έχει πάνω από 60-70.000 χλμ στο κοντέρ.

Τα φρένα είναι ακόμα ένα μέρος του αυτοκινήτου που μας δίνει εικόνα των χιλιομέτρων. Όχι τόσο τα τακάκια, τα οποία αλλάζουν σε μικρά διαστήματα, αλλά οι δίσκοι. Λόγω της φύσης τους, οι δίσκοι αντέχουν για πολλά χιλιόμετρα αν έχουν συντηρηθεί σωστά (κυρίως αν τα τακάκια αλλάζουν στην ώρα τους), με την πλειονότητα των αυτοκινήτων να κινούνται στα 80-130.000 χλμ ζωής. Αν η αναφορά σας βγάζει τους δίσκους κόκκινους σαν αποτέλεσμα, θα πρέπει και το κοντέρ λογικά να έχει τα αντίστοιχα χλμ. Επίσης ολοκαίνουριοι δίσκοι στα 40-50.000 χλμ πάλι δεν έχει λογική, εκτός και αν ήταν μία aftermarket βελτίωση που τοποθετήθηκε εκ των υστέρων.

Τέλος, δεν παραλείπουμε το εξωτερικό του αυτοκινήτου. Εδώ δίνουμε προσοχή σε τυχόν ξεφλουδίσματα/διαβρώσεις που παρουσιάζει το χρώμα σε διάφορα σημεία του οχήματος. Το ξεφλούδισμα μπορεί να οφείλεται στη χρόνια πολυκαιρία ή σε μία επισκευή που δεν έχει γίνει σωστά (π.χ. εκτεταμένος στόκος για επισκευή ζημιάς).

Ο σωστός τεχνικός έλεγχος είναι η βάση όλων, καθώς τα ευρήματά του είναι αδιαμφισβήτητα, ειδικά όταν συνοδεύονται από αποδεικτικά φωτογραφιών. Ένα κακό σε κατάσταση αυτοκίνητο πρέπει να δικαιολογεί και τα χιλιόμετρά του. Ξεκινώντας από εκεί και λαμβάνοντας υπόψιν τις παραπάνω συμβουλές, σίγουρα θα πλησιάσετε πολύ την αλήθεια! Καλές αγορές!

Πηγή: www.spotmechanic.gr